19 ofrenes florals a la Diada Alternativa 2022

Una vintena de col·lectius sobiranistes, entre partits, sindicats i entitats locals, van participar ahir al vespre en la Diada Alternativa a Gavà, un acte creat l’any 1992 per ERC i que, des d’aleshores ençà s’ha perpetuat i consolidat.

L’acte, que va tenir lloc a la plaça de Josep Tarradellas i ja sense restriccions sanitàries, va estar presentat per la periodista i escriptora local Eva Comas i va arrencar amb la sorollosa benvinguda dels Sonaquetomba. Tot seguit, i com és tradició, es va fer l’ofrena floral als peus del monument dels Màrtirs del Setge del 1714.

Neus Montes, membre de l’ANC

L’ANC, que enguany compleix 10 d’activisme a Gavà, va fer una crida a la mobilització. Jordi Soler, integrant de la plataforma, va recordar la raó de ser de l’Assemblea “assolir la independència sense concessions, sense acceptar quotes de poder”. L’ANC diu que “cal persistir amb determinació i generositat al servei de la causa de la llibertat del nostre poble, per poder viure fora de les urpes d’un estat colonial que ens va a la contra des de fa segles i que “sense la independència no tindrem justícia social, ni pervivència cultural ni lingüística”.

Ofrena d’Òmnium

Òmnium Cultural, de veu de Neus Montes, membre de la junta, va refermar “el compromís de l’entitat amb el país i “amb una futura República Catalana justa i lliure que vetlli pels drets i la dignitat del poble i defensi la cultura com a motor de prosperitat. Des d’Òmnium precisen que per “guanyar cal constància i determinació, afrontant la realitat de cara, i sense por, perquè per avançar cal il·lusió col·lectiva diària i des de tots els fronts, exercint els drets civils i polítics que l’estat espanyol vulnera sistemàticament, defensant la llengua i combatent l’exclusió social”.

Miquel Roselló

Miquel Roselló, portaveu d’ERC a Gavà, va recordar que “ja fa 30 anys que el nostre partit va decidir crear aquest acte per explicar el seu sentit davant el desconeixement general i la manca d’interès institucional” i que, des d’aleshores ençà, “la trobada ha crescut, s’ha obert i ha esdevingut més inclusiva, ha mantingut un to reivindicatiu i compromès amb les llibertats i el progrés, tot evitant que esdevingui una mera celebració regional i folklòrica. Esquerra entén que “avui hem de seguir defensant els drets i la igualtat, i s’ha de lluitar per una societat més justa i pròspera, perquè ningú s’hagi d’agenollar per viure amb un mínim de dignitat”. Segons els republicans “la lliçó més important del 1714 és que cap derrota significa la fi i que “sempre cal treballar per allò que és just”.

Isidre Casas

Des de Junts per Gavà, el seu portaveu, Isidre Casas, assegura que “cal que l’independentisme revifi i es mobilitzi”. Segons Casas, el moviment passa per “un moment de decepció perquè no s’han assolit les expectatives creades” però segons el seu criteri “cal que aquesta emoció negativa esdevingui un motor de reacció per combatre aquesta esperança frustrada. Cal persistir, no defallir per recuperar la lluita pacífica als carrers i la força de la societat civil organitzada per tal de culminar el que vam començar fa 5 anys: el Mandat de l’1 d’Octubre”.