25N

La plaça Major va tornar a ser l’escenari de la reivindicació feminista a Gavà. L’acte de ciutat de commemoració del 25N, Dia Internacional contra la Violència Masclista, va començar a les sis de la tarda amb unes paraules de l’alcaldessa. Gemma Badia va fer referència a les esfereïdores xifres de víctimes mortals: 41 dones assassinades aquest 2024, i més de 1200 des de 2003. Badia va afegir que “segurament, si mirem aquells casos que no es contemplen com a parella o exparella, anirem al doble o més del doble”, i va remarcar la necessitat de la unió de tota la societat per fer front al corrent polític que nega la violència masclista: “Hem d’estar tots i totes al davant d’aquest tema, tots hem de lluitar pel mateix i aconseguir que les administracions i els poders polític, legislatiu i judicial ens acompanyin en aquesta lluita. I avui, demano, si us plau: homes, sumeu-vos, denuncieu, estigueu davant també amb nosaltres, acompanyeu-nos, aguanteu amb nosaltres totes les pancartes i cartells, i estigueu al davant fent la mateixa força que fem les dones feministes”.

Tot seguit, la tinenta d’alcaldessa d’Igualtat, Alba Riba, i el regidor Luis Alberto Guitart van llegir el manifest d’enguany. En la mateixa línia de les paraules de l’alcaldessa, el text proposava “tornar a denunciar aquesta greu vulneració dels drets humans de les dones i les nenes arreu del món i tornar a dir prou a totes les formes de violències masclistes”. També convidava els homes a unir-se a la lluita feminista: “és hora d’incloure en la fórmula de la lluita contra el patriarcat als homes, és hora de repensar les masculinitats com a estratègia per fer-nos preguntes i desmuntar la complicitat masculina”.

Després va venir la part més simbòlica i emotiva de l’esdeveniment. Les persones assistents van omplir amb espelmes la paraula “actua” escrita a una pancarta. Per la seva banda, un grup d’actors va fer una performance, una acció artística on es van reproduir situacions comunes que van posar de manifest el masclisme que encara avui han de patir les dones en el seu dia a dia. Finalment, els Bastoners de Gavà van fer picar els seus bastons per cadascuna de les 41 dones assassinades enguany per les seves parelles o exparelles, així com per cadascun dels infants morts a causa de la violència vicària.

La commemoració del 25N va continuar amb una carpa informativa de l’associació Clara Campoamor a la plaça Josep Tarradellas, i s’estendrà els pròxims dies amb diferents accions i activitats, la darrera de les quals serà el 3 de desembre.

PUBLICITAT