
Conferència sobre els fets de 1714 a Gavà
La conferència representa la continuïtat de l’assaig publicat l’any 2012 sobre el segle XVII a Gavà que acabava, precisament, amb l’Onze de setembre.
L’estudiós local, Josep Campmany, ha ofert aquest dimecres la conferència «Gavà i Eramprunyà després de l’Onze de setembre del 1714. Una postguerra de 50 anys», en el marc de les commemoracions nacionals del tricentenari del 1714 .
La xerrada ha servit per divulgar un treball de recerca que s’ha presentat parcialment al simposi «Espanya contra Catalunya» organitzat per la Societat Catalana d’Història el passat 18 de desembre, i parcialment al congrés organitzat per la Coordinadora de Centres de Parla Catalana a Cervera, que es va fer al febrer de 2014.
El treball també forma part de la recerca col·lectiva impulsada pel Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat, que va ser presentada a Sant Boi de Llobregat el 26 d’abril de 2014.
La conferència representa la continuïtat de l’assaig publicat l’any 2012 sobre el segle XVII a Gavà que acabava, precisament, amb l’Onze de setembre. Campmany explica que “aquí, el , més enllà de ser nacional tenia un fort component social perquè el cap de les tropes borbòniques que ocupava la zona era el Baró d’Eramprunyà i els pagesos es van aixecar i els van fer fora”.
Campmany destaca també “el què va passar després del 1714, ja que el país va quedar arruïnat i va tardar 3 dècades a recuperar-se. Els catalans es van veure obligats a pagar impostos desproporcionats 10 vegades més grans dels que abonaven fins aleshores”. Campmany afegeix que “el país va quedar molt malmès i, a nivell local , va impactar en la manera de governar-se, ja que abans eren els càrrecs electes i, a partir de llavors, els nomenava el baró”.
Ricard Cervera, president d’Amics del Museu, es mostra “satisfet de l’èxit d’assistència a l’acte”, i precisa que “es tracta d’un dia especial, a la vigila de la Diada, i creiem que és molt adequat per donar a conèixer el què va passar fa 30 anys a la nostra vila”.
Dins els actes del tricentenari, el 4 d’octubre s’ha previst una sortida a Sant Boi per visitar el Museu i la tomba de Rafael de Casanova.





