Cuestión de ciencia
Marc Rodríguez, en un moment del seu monòleg (Foto: cortesia Marc Rodríguez)

Marc Rodríguez té 18 anys i és alumne de segon de Batxillerat del col·legi gavanenc Sagrada Família. I té una important cita el proper 11 de febrer, ja que aquest és el dia en el que es sabrà el resultat del concurs Cuestión de ciencia 2.0 ¿Te atreves a desafiar el futuro? (CdC) en el que ell ha quedat entre els 12 finalistes.

El concurs, que està promogut per la farmacèutica Bayer, “vol reptar als estudiants de secundària a donar resposta a alguns dels majors desafiaments relacionats amb la millora de la salut, l’alimentació, i la sostenibilitat”. En aquesta edició del concurs “els eixos clau són la sostenibilitat i la contribució als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)”.

Tal i com ens explica el mateix Rodríguez, el concurs consisteix en “fer un monòleg on es doni una visió científica als problemes d’avui dia”. En el seu cas, el monòleg portava per títol “Ciencia y una vieja” i en ell “intento explicar quines han estat les solucions a problemes actuals de l’agricultura, és a dir, com han afectat la digitalització i l’avanç de les noves tecnologies a l’agricultura de cara als objectius de l’any 2030”.

Hi ha dues curiositats importants en relació a aquesta elecció per part de Rodríguez. D’una banda, i en contra del que es podria pensar a priori, “jo soc estudiant d’Humanístiques i la ciència i jo no ens acabem d’entendre del tot, així que aquesta ha estat una molt bona oportunitat per poder apropar-me al món científic i a coses que els joves que no hi estem acostumats a la ciència potser no entenem gaire”. Això sí, l’experiència no li ha fet canviar la seva orientació: “Soc una persona de lletres convençuda i seguiré aquest camí, no em desviaré del meu futur”.

L’altra dada curiosa és que Rodríguez no té cap mena de vincle ni de relació amb l’agricultura, “simplement em van presentar el llistat de temàtiques que hi havia i vaig mensar que aquesta potser seria la més fàcil per parlar-ne i la que més em va cridar l’atenció”.

El concurs va sorgir l’any 2019 impulsat pel 120 aniversari de Bayer a Espanya, i també hi col·laboren Big Van Ciencia, el Parc Científic de Barcelona, i Save the Children. En aquesta edició s’han presentat prop de 150 vídeos procedents de tota Espanya.