Calamot
Aquestes són les sis alumnes del Calamot que han portat a terme la recollida d'aliments (Foto: cortesia Carlos Ochando)

Un grup de sis alumnes de l’Institut El Calamot han aconseguit recaptar prop de 100 quilos d’aliments. D’on sorgeix aquesta iniciativa? Carlos Ochando, professor de Tecnologia i Coordinador dels Projectes d’Àmbits del centre educatiu, ens posa en antecedents: “En el currículum de secundària ens demanen dedicar un temps mitjançant un projecte, que és com si fos una assignatura més que s’ha d’ubicar a tercer o a quart i que nosaltres en aquest institut la ubiquem a tercer, per treballar les competències dels àmbits transversals que no són ben bé continguts sinó que van més enllà, són valors o actituds”.

Aquesta matèria serveix al alumnes “d’una banda per aprendre a treballar de forma autònoma, i de l’altra per reflexionar sobre com poden ajudar als demés o com poder utilitzar el que han après a la ESO. La idea és que ells utilitzin els seus coneixements de Secundària per identificar un problema i poder solucionar-lo”. A partir d’aquí, fan “un exercici d’introspecció, determinen les seves motivacions, tot amb unes activitats guiades fins que al final ells es comprometen a fer una mena de voluntariat”.

Enguany aquesta darrera part era molt complicada de portar-la a terme degut a les restriccions per la Covid-19, així que a aquest grup de sis alumnes “van decidir que estaven cansades de simular i que volien fer alguna cosa real”. I d’aquí, “va sorgir l’enginy i una idea completament nova”, que va consistir en contactar amb el Banc dels Aliments per “fer una recollida d’aliments encara que sigui a dins de l’Institut, i elles mateixes es van organitzar i van enviar cartes a tota la comunitat educativa, pares, professors, etc.”.

Finalment s’han aconseguir recaptar uns 100 quilos d’aliments entre els membres de tota la comunitat educativa del centre, des de professors i alumnes fins a personal no docent i famílies. Li han dedicat tres setmanes a fer aquesta recollida, i els 100 quilos d’aliments els han repartit en unes 15 caixes. Ochando valora que aquesta “és una acció que em fa sentir molt orgullós perquè veus que plantes una llavor, sembla que no dóna fruits, però llavors  sorgeixen iniciatives com aquestes que són molt maques, iniciatives que s’han de recolzar perquè és molt interessant que dels alumnes sorgeixen aquestes idees. La veritat és que tot el centre ho troba molt positiu”.

Noa Pérez és una d’aquestes sis noies. Té 14 anys i, com la resta, cursa tercer d’ESO. La Noa ens ha explicat que “vam anar per les classes amb un PowerPoint, una presentació molt curta de dos minuts on explicàvem com ho faríem tot”. Les noies van demanar expressament “aliments envasats, pels més petits com ara llet en pols, i sobretot de llarga durada, que era el més important”.

I l’any vinent tenen la intenció de repetir aquesta iniciativa. Tal i com diu Ochando, la llavor està plantada.