Caviga
Caviga adapta el seu funcionament al nou escenari de la pandèmia (Foto: cortesia Caviga)

El centre ocupacional Caviga, que atén a persones adultes amb discapacitat intel·lectual, ha hagut d’adaptar-se al nou escenari generat per la pandèmia del coronavirus. Bàsicament s’han produït dos grans canvis en el funcionament d’aquest servei en aquest 2020.

Tal i com ens explica Laura Barrufet, gerent de Caviga, “el primer canvi va arribar de cop i es va produir arran del confinament quan vam haver de transformar tota l’activitat presencial en activitat telemàtica”. Va ser un moment de trucades a les famílies per veure quines eren les seves possibilitats, i es va canalitzar aquesta activitat a través del WhatsApp, de Facebook i d’Instagram, llocs a on es penjaven vídeos amb exercicis o encarregant feines diverses.

El canvi, però, va afectar a alguns usuaris: “Vam començar a fer unes passejades terapèutiques perquè vam detectar que començaven a estar nerviosos estant tant de temps a casa sense entendre perquè no podien sortir. Llavors, mentre va durar el confinament domiciliari sortien a passejar una hora amb un tutor entre una i tres vegades a la setmana i amb totes les mesures de protecció necessàries”.

Caviga va reobrir les seves instal·lacions el 25 de juny en quant els van deixar: “Vam ser l’únic centre de la zona que vam obrir en la tercera fase, i ho vam fer perquè crèiem que les persones havien de tornar mínimament a la normalitat, sortir de casa, i no desatendre les seves habilitats i el que havien après”.

En aquesta fase presencial és on va arribar el segon gran canvi a Caviga, que és el de l’adaptació tant de l’espai com dels procediments de treball. Per exemple, a la sala principal hi caben els 94 usuaris del centre, però al juliol només s’hi van posar 36 persones, evidentment respectant les distàncies de seguretat. També es van instal·lar mampares a les taules, i es va instaurar l’ús de gel de mans, mascaretes, etc. En definitiva, “estem complint al peu de la lletra i més tant la normativa que ens marca el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya com la que ens ha demanat l’empresa de riscos laborals”.

Si bé al juliol es van haver de fer torns i no tots els usuaris podien anar tots els dies, de seguida que va arribar el setembre Caviga es va marcar l’objectiu de que tothom pogués anar tots els dies. Per fer això, es va necessitar més espai i es va cedir l’espai de can Batllori a Viladecans. Per tant ara, combinant l’espai del centre ocupacional i de can Batllori, es dona servei als 94 usuaris durant tots els dies.

Caviga
Els usuaris de caviga, treballant amb mesures de protecció anti-Covid-19 (Foto: cortesia Caviga)

El dia a dia també ha canviat amb certes pautes que ja no sonen gens estranyes com ara el fet de no compartir estris, la presa de temperatura tant en entrades com en sortides, o les entrades al centre per diverses portes. També s’ha reduït l’horari, que ara és de 9 a 3 en comptes de ser-hi de 9 a 5, ja que d’aquesta manera “els grups els podem fer més estancs i ens arrisquem menys estant menys hores al centre. Preferim fer-ho així i tenir-ho tot ben controlat, si allarguem fins a la tarda s’ha de dinar al centre i s’augmenten els riscos”.

Caviga a més ha hagut d’incrementar plantilla: “Amb la voluntat de donar servei a tots els usuaris, i tenint en compte que alguns no saben ni utilitzar la mascareta ni respectar la distància de seguretat, hem augmentat la ràtio, que ha passat d’un monitor per a cada vuit usuaris a un monitor per a cada dos usuaris en certs casos”.

Fins ara no hi ha hagut cap brot a dins del centre, el que també diu molt de l’efectivitat de totes aquestes mesures que Caviga ha hagut d’implementar.