mentoria

Els instituts de Bruguers i El Calamot han conclòs amb èxit la segona edició de la mentoria socioeducativa, un programa ofert per la Generalitat al qual està adherit l’Ajuntament de Gavà, que és una acció basada en la relació entre mentors i mentorats. El mentor ofereix acompanyament individualitzat, ajuda, orientació i protecció en el procés de desenvolupament acadèmic i personal. A més, esdevé un referent positiu establint una relació de confiança i suport emocional. A la cloenda hi han assistit tant els participants, alumnes de 3r i 4t d’ESO, com els mentors i els responsables municipals. La tinenta d’alcaldessa d’Educació en funcions, Esther Zamorano, opina que han adaptat el programa “segons les necessitats de cada institut, i realment és molt gratificant veure la manera en què ho han viscut, com volen tirar endavant“. L’alcadessa de Gavà en funcions, Gemma Badia, també ha valorat el programa, afirmant que “està molt bé que hi hagi la part dels voluntaris i voluntàries que estan participant en les mentories, perquè al final el que estan fent és obrir una porta diferent de la de l’escola i la de la família i, per tant, hi ha una interacció nova entre aquests voluntaris i els nois i noies. Crec que aquesta interacció és molt positiva i, en conseqüència, continuem apostant per aquest tipus d’accions promogudes no només per les escoles, sinó també per la Fundació Camins, l’Ajuntament de Gavà i el Departament d’Educació“.

La mentoria consisteix a fer trobades entre els alumnes escollits pels equips d’orientació dels centres educatius i persones provinents del punt de voluntariat de l’Ajuntament de Gavà. La tècnica d’educació de l’Ajuntament de Gavà, Cristina Garcia, explica que ”és un acompanyament molt global, molt integrador; no és un tutor ni un professor, és algú que t’acompanya i que t’escolta. Moltes vegades s’aconsegueix molt més amb això, de motivació, de respecte, de responsabilitat, que amb altres tipus d’agents”. El que destaca d’aquesta mentoria és que són persones voluntàries de més de 30 anys, quan normalment es fan amb persones que estan a la universitat.

Bons resultats als dos instituts de Gavà

L’institut El Calamot hi ha participat per segon any. El cap d’estudis, Jorge Lorenzo, assegura que “mirem de buscar aquells alumnes que tinguin un perfil més adient, que potser estan en un petit risc d’exclusió o que es troben en un moment vital en el qual necessiten aquesta ajuda. Per nosaltres és una experiència superpositiva, estem molt orgullosos, tant dels nanos com del paper que han jugat les entitats, i especialment l’Ajuntament”. Francisco Cortés, alumne del centre, ja té clar que vol estudiar un cicle d’electromecànica gràcies al mentoratge que ha rebut. Diu que “ha estat un bon suport per a mi, una bona empenta, perquè estava ficat en un sot del qual no sortia. Crec que aconseguiré treure l’ESO, m’han ajudat molt aquests mentors i animo a tots els nois i noies a participar-hi, que no es quedin enrere”.

L’institut de Bruguers hi ha participat enguany per primera vegada, incidint en l’alumnat nouvingut. La mentoria s’ha centrat en el coneixement de la llengua i la cultura catalanes, com una manera de facilitar la integració de les persones d’altres països que han arribat a la ciutat fa menys de dos anys. El director del centre, David Serres, diu que “realment ha estat un projecte que ens ha anat molt bé, perquè ens ha donat una resposta per als alumnes, que estan molt contents. Els estem ajudant, per una part, a poder millorar la parla catalana dins l’acollida del centre i, a més, amb aquest projecte de vida, aquest mentoratge perquè puguin tenir un futur, tirar endavant i veure les opcions que tenen, que són molt bones“.

Els actes de cloenda a ambdós instituts han acabat amb el lliurament de diplomes a alumnes i mentors, i també amb les ganes de reprendre el projecte el curs vinent per poder ajudar a molts més nois i noies.