El fagotista de Montsó Andrés Ciprés actua per primera vegada a Gavà el divendres, 3 de juliol, convidat per Amics de la Música. Serà una nit molt especial perquè no és gens habitual poder gaudir d’un concert on el fagot és solista. Ciprés, però, estarà acompanyat al piano pel gavanenc Adrià Perea, a qui va conèixer cursant els seus estudis musicals.
El fagot, ens explica Ciprés, “és un instrument de la família de vent fusta, dels més greus, i és una peça molt llarga que està doblegada: quan el muntem fa una mica menys d’un metre i mig, però si desdobleguéssim el tub faria més de dos metres i mig”. La principal característica del fagot és que “el so que produeix és molt greu, una mica melancòlic”, però al mateix temps “és molt habitual que s’utilitzi en moltes bandes sonores de pel·lícules i sèries quan els responsables volen transmetre comicitat perquè també té una articulació bufona i graciosa”.
De fet, “no només s’utilitza intensivament al cinema, també a les orquestres gairebé sempre hi ha al menys dos fagots fixes”, el que passa és que la seva sonoritat “passa una mica desapercebuda perquè no és un instrument tan conegut com altres, i la gent no reconeix ni el so ni tampoc la forma d’aquest instrument. Però estem allà sempre”.
El fagotista aragonès destaca precisament que, tot i que a gairebé totes les orquestres hi ha fagots, “és molt complicat trobar un fagot solista, com per exemple et pots trobar fàcilment un piano o un violí. Per això aquesta proposta m’ha fet molt feliç, sincerament. L’agafo amb moltes ganes perquè els fagotistes no tenim moltes oportunitats de presentar el nostre instrument”. Al fagot l’ha penalitzat històricament no ser un instrument molt conegut, i per tant “els fagotistes no tenim molt repertori, els compositors no estaven molt interessats en compondre música només pel fagot, així que moltes vegades hem de reciclar peces d’altres instruments”.
Això és justament el que Ciprés farà al concert de Gavà, al menys en part. El recital s’obrirà amb la Partita en la menor per a fagot sol, BWV 1013, que Johann Sebastian Bach “va escriure per a flauta però un fagotista va adaptar per al nostre instrument”. La següent obra sí que és original per a fagot: es tracta de la Sonata per a fagot i piano, Op.168, de Camille Saint-Saëns, “una de les peces més representatives per als fagotistes perquè tampoc tenim molt més on escollir”. Després arribarà l’Andante i rondó hongarès, Op.35, de Carl Maria von Weber, una composició “escrita originalment per a viola i orquestra però també adaptada, en aquest cas pel mateix autor de la peça, per a fagot i piano”. Tancarà el concert el Divertimento sobre temes de l’òpera de Gaetano Donizetti “Lucia di Lammermoor”, que és “una mena de popurri de les melodies més icòniques de les àries d’aquesta òpera que Antonio Torriani va adaptar per a fagot i piano”.
Andrés Ciprés va néixer l’any 2001 i va estudiar al Conservatorio Superior de Música de Castilla y León (COSCyL) amb el professor Álvaro Prieto. Posteriorment, va continuar la seva formació al Conservatorio Superior de Música de Aragón (CSMA) amb el professor Carlos Tarancón, on va obtenir el grau superior de música. Recentment ha finalitzat els seus estudis de màster en interpretació a l’Anton Bruckner Privatuniversität amb el professor Philipp Tutzer, on, el novembre de 2025, va actuar com a solista amb l’orquestra del centre interpretant la part de solista de la Simfonia Concertante de Haydn.
La seva activitat orquestral l’ha portat arreu d’Europa, a escenaris tant del nostre país com a d’Alemanya i Àustria, on ha col·laborat amb formacions com la KALA Chamber Orchestra, l’Orquesta Reino de Aragón, la Joven Orquesta de la Comunidad de Madrid, la Jove Orquestra Nacional de Catalunya (JONC), així com la Neue Philharmonie München, el Junges Philharmonisches Orchester München i la Oberösterreichische Philharmonie.
El concert d’Andrés Ciprés serà a la sala polivalent del Casal Municipal de Cultura American Lake, donarà inici a les 20:00 hores, i es regirà, com és habitual, pel sistema de taquilla inversa.





