Congrés de neurociència i emocions a Gavà
Un dels moments de la inauguració.

L’Espai Maragall acull, fins aquest divendres, el setè Congrés ‘Henry Dunant dedicat a debatre sobre la neurociència i la gestió de les emocions a l’aula. La trobada, on s’ha comptat amb la participació de nou prestigiosos ponents de l’àmbit de l’educació i la neurociència ha pogut organitzar-se a Gavà per iniciativa d’Stéphane García, director del col·legi Santo Ángel qui, segons ha explicat va decidir embarcar-se en el projecte, de la mà del psicòleg Josep Arregui Dalmases, després de constatar “la importància de la gestió de les emocions en l’àmbit de l’educació, i després amb el convenciment que calia anar amés enllà”.

L’objectiu del congrés, que ha aplegat unes 500 persones vingudes d’arreu d‘Espanya i d’altres indrets del món, és, segons la organització “crear un espai de trobada on professionals de l’educació reflexionin sobre experiències i investigacions per tal d’afavorir el procés d’ensenyament i aprenentatge, a través per exemple, de la millora de l’atenció i la motivació i prenent consciència”.

En l’acte d’inauguració també hi va participar l’alcaldessa Raquel Sánchez qui va mostrar a seva “admiració i respecte el treball dels docents” que, al seu entendre, desenvolupen “una tasca de gran valor per poder construir una societat millor” l’alcaldessa va afirmar que, “per a nosaltres, les polítiques educatives són un puntal i una prioritat, on no s’han d’escatimar esforços perquè ens juguem el futur. A través de l’educació podem aconseguir que, els infants d’avui, siguin ciutadans lliures i amb esperit crític demà”.

L’acte també va comptar amb a la intervenció de Maria del Mar Camacho, directora general d’Infantil i Primària d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Camacho va explicar, que “justament per fer front a aquests reptes, liderarà la direcció d’innovació, investigació i cultura digital” i que “aquest curs s’impulsa un treball conjunt amb els equips de neurociència de la UB i la UAB per crear entorns d’aprenentatge que donin resposta a les necessitats personals de cada alumne”. Camacho concreta que “una seixantena de centres ja han començat aquesta transformació educativa i la seva experiència servirà, després, per estendre el projecte a la resta”.

Tot seguit, el filòsof, escriptor i pedagog, José Antonio Marina, va guiar la conferència titulada “¿Com aprèn el cervell?” i va posar sobre la taula un important repte: “dissenyar urgentment plans educatius per ensenyar a usar bé la tecnologia de la intel·ligència, la singularitat, que ja té data d’arribada, el 2030, i que suposarà que les màquines cada vegada siguin més potents a la capacitat intel·lectual humana”.

També han participat al congrés el doctor en biologia, David Bueno; la doctora en neurociència Marta Portero; la llicenciada en medecina i cirurgia, Rosa Casafont; el professor del postgrau en neuroeducació, Jesús Guillén; la divulgadora i docent, Begoña Ibarrola; el director del postgrau en educació emocional, Rafael Bisquerra i la psicòloga, Anna Carballo.