Dia Europeu de les Víctimes del Terrorisme 2023

La ciutat de Gavà va tenir un record, dissabte, per les víctimes del terrorisme en un acte d’homenatge que es va fer coincidint amb el Dia Europeu en record de les Víctimes del Terrorisme. L’acte va tenir lloc davant l’Olivera de la Pau, al Parc del Mil·lenni, a sota de la qual l’any 2018 es va instal·lar una placa commemorativa.

L’alcaldessa de Gavà, Gemma Badia, destacava que “tot i que aquest dia 11 fa referència als atacs a Madrid, aquest acte vol rebutjar qualsevol forma de terrorisme, vingui d’on vingui. El nostre país va patir durant anys la barbàrie d’ETA, i tot i que ara no actua, dissortadament hi segueix havent terrorisme que provoca morts sense sentit que ens colpeixen profundament. Aquest acte serveix per mostrar el respecte a totes elles i l’escalf a les seves famílies, i per defensar els valors de la democràcia, la tolerància, la justícia i la cohesió social per condemnar aquests actes violents

A l’acte hi assistiren representants municipals d’altres partits. La portaveu del PP, Mónica Parés, va recordar, que “la col·locació de la placa va ser fruit de la nostra reivindicació i dels nombroses precs que vam fer al Ple i que “la nostra formació, a nivell particular, ja vam fer el nostre homenatge un dia abans”. També va celebrar que “l’Ajuntament hagi decidit recuperar aquest acte institucional que, si bé és senzill, té una gran importància per mantenir vives en la memòria les víctimes d’atemptats, no només dels islàmics, sinó també dels d’ETA, sobretot per evitar que es tornin a repetir”.

Podemos també es va sumar a aquest homenatge. El seu portaveu, Miguel Herrera, va mostrar la “solidaritat amb les víctimes i familiars de qualsevol mena d’atemptat, perquè tant el terrorisme, com la guerra són condemnables. Per a Podemos “la violència mai és la solució. El camí és el diàleg i la pau, per això, cal que els éssers humans, com a espècie, superem la falta de comprensió i s’emprengui una nova forma de fer política, tant a nivell nacional com internacional, on imperin els valors de l’entesa i l’amor cap a les altres persones, enlloc del conflicte

Per últim, Jordi Tort, portaveu del Partit dels Socialistes de Catalunya va assenyalar “la importància de no fer caure en l’oblit les víctimes de terrorisme d’arres del món i va assegurar “que el vehicle per defensar idees o religions no pot ser mai la violència ni pot justificar el cost de cap vida, cal que es faci des de la paraula i arribant a l’entesa

El Dia Europeu en record de les Víctimes del Terrorisme va ser declarat oficialment t l’11 de març pel Parlament Europeu. La iniciativa, que es va aprovar l’any 2005, va ser una de les primeres reaccions internacionals als atemptats de Madrid de l’11 de març de 2004 en que van morir 191 persones i prop de 1.700 van resultar ferides de diversa consideració.