El Síndic exposa la feina feta el darrer any
Joan Martínez, Síndic de Greuges de Gavà

El Síndic Municipal de Greuges de Gavà, Joan Martínez, ha exposat al Ple de l’Ajuntament la memòria de gestió del darrer any amb els casos, queixes i consultes que s’han presentat per part de la ciutadania. En total van entrar 91 sol·licituds, de les quals 52 van ser consultes, 17 varen ser queixes i les 22 restants gestions. La xifra suposa un increment de més del 50% respecte l’informe anterior, la qual cosa, Martínez atribueix al fet que “la ciutadania coneix cada vegada més aquest eina i la utilitza”.

Algunes de les qüestions recurrents, que tot i que han millorat no s’han acabat de resoldre, han estat les reclamacions per la demora en la resposta de determinats tràmits administratius, com l’atorgament de llicències d’obres, o les demandes de reparacions en l’espai públic que, en algunes ocasions, són causa d’ensopegades i accidents.

Martínez però, ha destacat que “el 2020 no ha estat un any normal, ans tot el contrari, la pandèmia ens ha afectat a tots i durant tres mesos, per culpa de les restriccions no es va poder atendre presencialment i es va fer per via telefònica i telemàtica”. Segons el síndic, “justament el fet que, tant administració com docència oferissin el servei online, va generar problemes en molts sectors, com la gent gran o les famílies amb pocs recursos, eixamplant l’anomenada bretxa digital”.

Joan Martínez ha destacat “la feina dels serveis essencials durant la crisi sanitària” i ha lamentat que “la gent gran hagi estat novament la més colpejada” i que l’atenció sanitària als CAP hagi quedat desatesa convertint en telefòniques les cites presencials i fent esperar la gent al carrer en llargues cues”.

El Síndic considera que “la crisi derivada de la pandèmia seguirà generant problemes que colpejaran als qui tenen menys recursos”, raó per la qual ha demanat als polítics que “estiguin a l’alçada i es posin a treballar per afrontar-los i prevenir-los, destinant més recursos”

Valoracions polítiques

L’Alcaldessa Raquel Sánchez ha lloat la tasca del Síndic de Greuges i després de recordar que “ha estat un any molt difícil on ha calgut donar resposta a les urgències” ha assegurat que “tots els servei municipals han estat treballant amb la mateixa vocació de servei cap a la ciutadania” i després de celebrar que “l’informe no reporti cap incident greu”, s’ha compromès a “millorar per ser més àgils i resolutius en les qüestions exposades”.

El Partit Popular ha destacat que “el Síndic de Greuges ha sabut canalitzar totes les peticions malgrat les dificultats de la pandèmia”, una crisi sanitària i econòmica que, al seu entendre, “ha posat en valor la família i ha generat noves necessitats que cal abordar de manera eficaç a través d’una bona coordinació entre administracions”

Junts per Gavà considera també que “a més de resoldre els problemes recurrents de ciutat, la pandèmia ha posat de manifest que sanitat i serveis socials han de comptar amb més recursos” i es mostrava satisfet de la feina del síndic que “actua com a garant dels drets i llibertats de la ciutadania”

Podemos també ha posat en valor la tasca del Síndic i refermava que “cal afrontar les dificultats afegides derivades de la pandèmia amb millores a la sanitat i més suport a les famílies vulnerables sense oblidar els problemes crònics que pateix la nostra ciutat evitant que la gent pugui sentir-se abandonada pel govern municipal”.

Ciutadans s’ha felicitat perquè “la ciutadania coneix cada vegada més la figura del Síndic”, i després de requerir que “se segueixi treballant per escurçar terminis de resposta administratius”, ha coincidit en “la necessitat d’estar al costat de les persones que pateixen els efectes de la present crisi, vetllant perquè les ajudes serveixin perquè puguin tirar endavant de manera digna i sense precarietat laboral”

ERC, després de mostrar la seva “preocupació per les moltes persones que durant la pandèmia han quedat desemparades per culpa de la bretxa digital” ha assegurat que “cal seguir fent costat al Síndic perquè ha demostrat que sap detectar les problemàtiques i fins i tot avançar-se a elles la qual cosa permet estar preparats per gestionar de manera optima les respostes adequades”.

Finalment, el PSC, també ha tingut paraules de reconeixement per la gent gran “com un col·lectiu que ha patit amb especial duresa aquesta crisi”. Respecte a les queixes exposades ha dit que “moltes d’elles es van resolent” i que “se seguirà treballant per millorar” i ha valorat positivament que “la figura del Síndic sigui cada vegada més coneguda i que la ciutadania hi acudeixi”.