El personal que treballa a l’Hospital de Viladecans podria haver contagiat la COVID-19 a altres persones a dins i a fora del recinte per no haver portat la protecció adequada. És una possibilitat que apunta Juanma Martín, delegat de Confederació General del Treball (CGT) de Catalunya a l’hospital, que es basa en fets molt concrets: “No se’ns ha fet cap mena de prova relacionada amb el coronavirus perquè el protocol de la Generalitat estableix que només es fan les proves quan hi ha símptomes, però la dada és que, de 700 treballadors que hi ha a l’hospital, gairebé 100 han donat positiu per COVID-19. Això vol dir que alguna cosa ha passat en un mes, hem estat portadors de la malaltia a dins de l’hospital, i el fet de que la resta de 600 treballadors siguem asimptomàtics i estiguem bé no vol dir que no puguem estar infectats”. Martín, de fet, assegura que “estem segurs que hem contaminat a molta gent des de l’hospital”.
És per aquest motiu que el sindicat fa una crida molt important: “Els treballadors de l’hospital estem molt preocupats perquè Viladecans és un dels focus més importants d’infecció de COVID-19 de tot Catalunya, i fa setmanes que estem demanant tant a la direcció de l’hospital com al CatSalut i al govern que ens faci el test IGG i el test IGM, que ens diran si hem passat la COVID-19 i si portem anticossos de la malaltia. Això seria molt important perquè la gent que està treballant en un focus, com és Viladecans, necessitem saber si estem contaminats o no”.
Mesures de protecció
Per aquest motiu és tan important que hi hagi mesures de protecció adequades pels treballadors de l’hospital: “Ens acaben d’arribar alguns vestits tancats de protecció total, els que són no transpirables i impermeables, però fins ara estàvem treballant amb vestits no homologats, perquè no hi havia altra cosa, i ens la hem jugat”.
A més, ahir també es va fer pública la resolució d’Inspecció de Treball de la Generalitat respecte a una denuncia interposada per CGT el passat 5 de març “que demanava que tothom a l’hospital havia de portar la mascareta FFP2, tant metges com personal administratiu o seguretat o cuina, tothom a dins l’ha de portar”. Aquesta resolució ha estat favorable al sindicat i, per tant, “l’hospital haurà de donar mascaretes FFP2 a tothom a dins del recinte perquè ara mateix no la porta tothom”. I aquesta és precisament una de les principals reivindicacions del col·lectiu ja que “a les unitats d’hospitalització que no tracten el coronavirus no hi ha mascaretes FFP2, i això no té cap sentit perquè el virus pot passar d’una unitat que tracta COVID-19 a una que no, volem que aquestes unitats prenguin les mateixes mesures de protecció que les unitats que tracten coronavirus”. De fet, Martín confirma casos de “persones ingressades per un problema a la cama o una apendicitis que han contret la COVID-19, això ens ha passat i ho hem denunciat repetidament a la direcció”. Per tant, la petició és molt concreta: “Els que estem a primera línia d’aquesta batalla necessitem els EPIS correctes”.
La pressió assistencial baixa poc a poc
Tot i aquesta crida, val a dir que les dades actual que ofereix l’Hospital de Viladecans són bones, si més no en relació a les que teníem fa tot just set dies. S’observa una disminució de la pressió assistència per COVID-19 que és sostinguda en el temps: aquesta setmana hi ha 3 unitats d’hospitalització dedicades al coronavirus de les 5 que té l’hospital, mentre que la setmana passada n’hi havia 4 i fa dues setmanes totes 5 estaven hipotecades en la COVID-19. Ara en total hi ha una mitjana diària de 60 pacients positius per coronavirus i “l’hospital està a la meitat de la seva capacitat, és a dir, lluny del col·lapse ara mateix”.
També s’està intentant “reactivar poc a poc les consultes externes per introduir una altra vegada l’agenda, ja que les consultes externes s’havien aturat totalment a nivell presencial i només es feien seguiments puntuals per telèfon en els casos més greus”. Això trigarà una mica perquè primer cal tornar a condicionar l’edifici de consultes externes ja que “fins ahir mateix estava ple de llits i s’havia remodelat en profunditat, fins i tot passant tubs d’oxigen des de l’edifici central fins aquest edifici, perquè la idea era ficar allà als pacients de pal·liatius més greus, els que estiguessin a prop de morir, per tal que en aquell edifici poguessin estar acompanyats dels seus familiars. Finalment això no es farà i aquesta és una bona notícia perquè significa que la pressió assistencial per coronavirus està baixant”.
Des de CGT es valora molt positivament tant aquesta adaptació de l’edifici de consultes externes “com totes les que s’han fet en aquestes setmanes a l’Hospital, creiem que s’ha fet bé i ràpid tota aquesta tasca de transformar espais del recinte per poder acollir més llits, s’ha portat tot amb molt sentit comú”. Martín cita com exemple “la semi-UCI que s’ha instal·lat, que no és una UCI completa perquè és impossible ficar-hi el tema del tancament negatiu de la pressió de l’aire, però que en cap moment ha arribat al col·lapse”.
Són bones notícies, és clar, però no s’ha d’abaixar la guàrdia perquè, tal i com comenta Martín, “les xifres són molt volàtils, els números canvien en hores, i avui podem tenir un bon dia i demà un dia desastrós. A més, ja veurem quines xifres tenim d’aquí a 15 dies per l’aturada de la hibernació econòmica que va començar el passat dimarts a Catalunya”.





