L’any 1969 Rafael Rodríguez va crear el col·legi San Pedro, un centre d’arrel familiar en què també van treballar-hi els seus germans Julio i Angustias i altres familiars que van contribuir a fer créixer l’escola i convertir-la en el referent que és avui per a molts i moltes gavanencs i gavanenques. El col·legi ha estat, durant aquests anys al capdavant de les noves corrents educatives. Van ser pioners en una nova manera d’ensenyar les matemàtiques i les ciències. Avui ho són en camps com l’educació infantil, la música o l’art i en la incorporació del Mètode Montessori com a metodologia pedagògica.
L’Espai Maragall va acollir, ahir a la tarda, una emotiva i treballada festa d’aniversari en què hi va participar alumnat i ex alumnat i professorat a través de vídeos i actuacions musicals i la presentació a càrrec de David Achell i Adrian Portillo.
L’actual director del col·legi, i fill del fundador, Rafael Rodríguez, va tenir paraules de record per a ell i per a “totes les famílies que ens han confiat l’educació dels seus fills i filles i que han entès quines són les nostres fortaleses i debilitats però les han respectat, tot confiant en la nostra professionalitat”. Finalment, s’ha mostrat molt emocionat recordant “els professors, els que hi són i els que no, perquè sou els veritables protagonistes d’aquesta celebració. Sense vosaltres, sense la vostra dedicació, amor i Il·lusions el San Pedro no seria el que és “.
Rafael Rodríguez, en el seu parlament fer agraïments a altres persones, col·lectius i Institucions que han tingut relació amb el centre en aquests anys, i va assegurar que “ser director i professor del San Pedro m’ha obligat a trobar els meus límits i a posar en dubte valors i aspectes de la meva personalitat. No és fàcil posar-se i llevar-se aquesta màscara, però he tingut l’oportunitat de fer una cosa tan reconfortant com continuar el treball de la meva família i dedicar el meu temps i enginy a intentar millorar-lo “.
Rodríguez també va voler fer les següents valoracions: “Les escoles tenim molts reptes per davant, com ara trobar la manera de donar respostes a les necessitats dels adolescents, reclamar a l’Estat i a la societat una major inversió i consideració en la etapa 0 a 3, ja que és la més crítica i important, evitar que, en aquests temps de post veritat, no perdi valor el coneixement, no deixar que la tecnologia redefineixi el que entenem per humanitat, deixar d’una vegada per totes que l’artístic tingui el protagonisme que hauria de tenir en els nostres currículums i no oblidar mai que el que converteix la informació en coneixement és l’experiència, l’acció i la relació entre l’alumne i el seu mestre “.
Entre els convidats a l’acte hi havia la inspectora territorial d’Ensenyament al Baix Llobregat, Anabel Rodríguez, qui va elogiar la tasca de l’escola en aquests 50 anys i el treball de tots els que van participar en la preparació de l’acte de celebració que va servir per “conèixer els orígens, repensar el futur per veure on estem, per compartir, per fer com un punt i començar de nou a veure tot el que hem aconseguit que és moltíssim”. Anabel Rodríguez, després d’explicar alguns consells que ella dóna als nous professors que s’incorporen al món de l’educació, va dir: “Creiem que és molt important que els nens i les nenes d’avui se sàpiguen homes i dones del demà. Pensem que podeu col·laborar a educar persones lliures, responsables, crítiques i implicades en el món que els envolta. Hem vist un tast de tots aquest adjectius en els vostres alumnes”.
De la seva banda, l’alcaldessa Raquel Sánchez, després de recordar la figura del fundador precisant que va ser “un referent per a tants nois i noies que han passat per l’escola i de totes les persones que han fet possible aquesta trajectòria” i va assegurar que “el col·legi San Pedro és una gran escola, on, més enllà de formar en coneixements, que és molt important, també es cuida el cor i les emocions, la qual cosa és la millor garantia per als pares i mares”.
Raquel Sánchez, va reiterar, una vegada més, la seva “defensa de l’educació” perquè diu estar “convençuda que és la millor eina i, potser l’única, per transformar la nostra societat, per donar-nos oportunitats”. I per això, va afegir que “ cal aprofitar aquest coneixement, aquesta experiència, aquesta saviesa i treure-la de l’escola. És important preocupar-se del que passa dins de l’escola, però també preocupar-se de com l’escola es relaciona amb la seva ciutat i amb el seu entorn”.
Finalment, l’alcaldessa va agrair “la implicació del col·legi San Pedro amb la ciutat que participa de les activitats” i va tornar a remarcar el seu compromís “amb l’educació i amb les nens i els nens de la nostra ciutat”.
Al llarg de l’acte es van succeir les actuacions musicals a càrrec d’alumnes del centre, es van projectar tres vídeos on es va veure la història del centre, el seu dia a dia i els nous projectes i es van fer reconeixements a diferents persones, especialment a Angustias Rodríguez, germana del fundador que, tal com la van presentar, és “memòria viva de la història del San Pedro i una peça fonamental del col·legi. Sense ella res hagués estat possible”.