
Nou CAP’s de la Gerència d’Atenció Primària i Comunitària Delta, pertanyents als municipis de Begues, Castelldefels, Gavà, Sant Climent de Llobregat i Viladecans, van rebre ahir trenta dermatoscopis per part de l’Hospital de Viladecans. Els dispositius clínics entregats (DL1 i DL200HR) consten d’un sistema òptic d’augment i una font de llum per a visualitzar amb detall les lesions de la pell.
A partir d’una donació de 35.500€ de l’Associació Coordinadora Viladecans contra el Càncer a l’IDIBELL, el Servei de Dermatologia de Hospital de Viladecans (HV) ha lliurat els instruments als homòlegs dels CAP’s de la seva àrea de referència. «L’aplicació de la teledermatologia és un model d’innovació que té un gran impacte. Amb la interpretació d’una imatge els dermatòlegs podem diagnosticar un càncer de pell i, en moltes ocasions, aquesta detecció precoç és clau en la cura del pacient», explica la Dra. Yolanda Fortuño, Cap de Secció de Dermatologia de l’HV. Amb la incorporació de la teledermatologia l’any 2023, el Servei de Dermatologia de l’Hospital de Viladecans ja ha triplicat el nombre de diagnòstics i tractaments de càncer cutani. Ara s’espera que la fiabilitat dels nous dermatoscopis entregats faciliti encara més la detecció precoç de les lesions de la pell, imprescindible en tumors agressius com els melanomes.
«Davant d’una lesió sospitosa de melanoma o amb signes de malignitat, la dermatoscòpia és una tècnica no invasiva molt útil. Per això és idoni disposar de dermatoscopis a tots els centres d’Atenció Primària i millorar així el diagnòstic clínic de les lesions cutànies», apunta la Dra. Laura Arbonés, especialista en Medicina Familiar i Comunitària del CAP Montbaig de Viladecans.
La teledermatologia consisteix en la implementació d’un circuit a través del qual si un/a facultatiu/iva de Medicina Familiar i Comunitària té una sospita de neoplàsia maligna de pell, pot realitzar una fotografia i enviar-la directament al Servei de Dermatologia de l’Hospital de Viladecans, que la visualitza i fa el diagnòstic sense necessitat de visitar el pacient a la consulta. En els casos de tumor maligne, es programa la cirurgia de forma automàtica i, fins i tot, en les lesions més greus se’l cita en un màxim de dos dies.
El model ha demostrat ser més eficient que la derivació tradicional des de l’Atenció Primària. Ha propiciat, d’una banda, un increment del 42% de les intervencions de neoplàsies malignes de pell i, de l’altra, l’agilització del procés de triatge mitjançant la derivació directa des de la consulta d’atenció primària a quiròfan. A més, permet resoldre consultes dermatològiques al propi CAP, optimitzant així els recursos de la sanitat pública.
Entrega dels dermatoscopis
L’acte de lliurament dels dermatoscopis, celebrat al Casal de la Montserratina de Viladecans el 29 d’octubre, va comptar amb les intervencions de la Dra. Yolanda Fortuño, Cap de Secció de Dermatologia de l’Hospital de Viladecans, la Sra. Maria Gato, presidenta de l’Associació Coordinadora Viladecans contra el Càncer, la Dra. Laura Arbonés, especialista en Medicina Familiar i Comunitària del CAP Montbaig de Viladecans, i el Dr. Gabriel Capellá, director de l’IDIBELL, així com amb el testimoni d’un pacient de melanoma diagnosticat i tractat pel Servei de Dermatologia de l’Hospital de Viladecans. A més, van assistir representants institucionals de totes les poblacions i responsables de l’Hospital de Viladecans i la Gerència d’Atenció Primària i Comunitària Delta.




