ERC reclama no prorrogar les concessions dels peatges
Albert Massana, portaveu d'ERC a Gavà.

ERC-Gavà reclama no prorrogar les concessions dels peatges argumentant que “el proper 1 de setembre de 2021 finalitzen les concessions dels trams de les autopistes de peatge AP-2, entre el Vendrell i Lleida i AP-7 entre Cambrils i La Jonquera. Aquestes concessions, que han durat dècades, responen a un temps de ínfima o nul·la inversió estatal en infraestructures viaries bàsiques per a la mobilitat del nostre país”. Segons ERC “per pal·liar aquesta manca, la solució adoptada fou finançar aquestes autopistes amb capital privat en canvi que els inversors podrien cobrar peatge als usuaris d’aquestes vies durant x anys i, segons l’ús que els usuaris fessin o no d’aquestes vies, recuperar l’import de la obra i obtenir-ne beneficis”.

Segons Esquerra “en tots aquests anys de concessió, aquestes infraestructures han estat pagades de sobres (la que menys unes 10 vegades i alguns trams, com el de l’AP-7 entre Molins de rei i Martorell, més de 80 vegades)” i afegeixen que “malgrat que en el seu moment, el model d’autopista de peatge per concessió fou la única opció si es volien tenir unes infraestructures modernes, això ha suposat un drenatge constant, i potser excessiu, de les rendes de molts catalans i catalanes que, per anar a treballar, l’autopista de peatge era (i és) la única opció viable”.

ERC diu que “malgrat que com s’ha esmentat, el proper any s’acaben algunes d’aquestes concessions, les empreses concessionàries com Abertis reclamaven, a l’inici de la pandèmia, que el govern espanyol compensés les pèrdues que es poguessin produir per la disminució del volum de trànsit al llarg d’aquest període de pandèmia. Una vegada més, hi ha empreses que són ultra-liberals quan hi ha beneficis però que quan hi ha dificultats ràpidament es converteixen en socialistes per repartir pèrdues”.

Els republicans precisen que “si bé en un primer moment el govern espanyol va tancar la porta a compensar les empreses concessionàries, mitjançant un decret-llei han autoritzat a aquestes empreses que puguin demanar a l’Estat una pròrroga en els contractes de concessió per compensar les pèrdues ocasionades per les mesures per frenar l’expansió de la pandèmia durant l’estat d’alarma”.

Des d’ERC-Gavà consideren que “aquesta mesura seria profundament injusta envers els usuaris d’aquestes autopistes ja que comportaria seguir pagant per unes infraestructures que ja estan sobradament amortitzades per unes concessionàries que han rebut beneficis milionaris i que, a més, el preu d’aquests peatges estan molt per sobre dels costos de manteniment associats a aquestes vies”.

Per això, ERC-Gavà presentarà al proper ple un prec demanant que “l’Ajuntament de Gavà emprengui les accions oportunes davant la delegació del govern espanyol a Catalunya per no ampliar ni prorrogar, en cap cas, aquestes concessions ni ampliar-ne les tarifes i preus al llarg del temps que resta de concessió i que es faci efectiu el rescat de les autopistes esmentades”.