Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) de Gavà reclama a les autoritats competents que “emprenguin les mesures necessàries per solucionar les deficiències en el transport públic que patim cada dia els gavanencs, i que no només se’n recordin que gestionen aquestes infraestructures quan necessiten fer-se una foto”.
La formació, en un comunicat emès als mitjans de comunicació, formula aquesta queixa després que el passat 5 de setembre “l’ex-alcaldessa de Gavà pel PSC i ara ministra de Transports, Raquel Sánchez, va escollir Gavà per fer la inauguració, a bombo i plateret, dels nous abonaments gratuïts de Rodalies, que va definir com a mesura “històrica i sense precedents” i que serveix “per incentivar l’ús del transport públic””.
ERC recorda que aquesta visita “ha coincidit amb el fet que, des de l’inici d’aquest mes de setembre i fins el divendres 16, només hi ha hagut 5 dies sense incidències en el servei de RENFE, i si només ens fixem en dies laborables, només un. És a dir, d’onze dies laborables, només en un han funcionat els trens de rodalies amb normalitat”.
Els republicans sostenen que, amb l’excepció de l’avaria del passat divendres 9 quan durant tres hores no va circular cap tren de Rodalies, regional o llarga distància a Catalunya, “malauradament les deficiències en el servei no són un fet històric i sense precedents, i aquest és el gran problema, que les incidències són recurrents. Cap usuari pot agafar un tren de Rodalies sense tenir la seguretat que no patirà cap retard, avaria o incidència que el faci arribar tard al seu destí. No estem parlant d’incidències puntuals”.
Segons ERC, aquestes incidències i avaries freqüents “són resultat de la manca d’inversió recurrent en les infraestructures ja sigui perquè tenen poc pressupost o perquè, directament, aquests s’incompleixen de manera sistemàtica, sent especialment colpidors els darrers, on només es van complir en un 35% i, concretament en el ferrocarril, tan sols un 19%”. I posen un exemple: “Aquesta manca d’inversió s’exemplifica en el cas del col·lapse del dia 9, en que va quedar inoperatiu el Control de Trànsit Centralitzat d’Adif. Tant Rodalies de Madrid com els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya tenen un Centre de Control addicional per aquests casos”.
Segons Esquerra, amb els socialistes al govern espanyol “el problema de la desinversió no només no s’ha intentat solucionar sinó que s’ha agreujat. I el PSC utilitza la tàctica habitual que fa a Gavà, desviar el tema i buscar culpables o llençar merda contra altres institucions, com per exemple Salvador Illa dient que als Ferrocarrils de la Generalitat “també hi ha problemes ja que hi cauen arbres a la via”, quant els FGC són exemple de puntualitat i fiabilitat del servei. El que cal és que des de l’autoritat competent es preocupin de solucionar els problemes que estan sota la seva responsabilitat”.
ERC Gavà conclou assegurant que “no hi ha res que incentivi més no utilitzar el transport públic que el que aquest no sigui fiable. Pots arribar tard un dia o dos a la fenia per causa del tren però no cada dia, ja que acaba perillant el teu lloc de feina. I tampoc és solució que cada dia la gent surti més d’hora de casa per si un cas Renfe falla si després volem parlar de conciliació familiar”. I encara llencen una darrera queixa en recordar que “l’alternativa a RENFE a Gavà és els servei de bus, que també pateix greus incidències des de finals de desembre de l’any passat, servei que també està sota responsabilitat del PSC”.