Esport sense lesions

A partir del 2 de maig, les persones que ho desitgin podran realitzar activitat física a l’aire lliure com ara córrer, caminar o anar en bicicleta de manera individual i dins de les franges horàries establertes pel Govern, de 6h a 10h i de 20h a 23h. Després de 48 dies de confinament, i encara que s’hagi fet exercici a casa, cal tenir presents unes normes per evitar lesions com sobrecàrregues musculars, trencaments fibril·lars o esguinços.

Segons Ana Perales, responsable del centre de fisioteràpia Hygea, els dies sense sortir han fet que la població “estigui més rígida, pitjor des del punt de vista metabòlic i amb més greix acumulat” ja que “al marge de l’entrament que faci una persona, al seu dia a dia normal camina entre 10.000 i 12.000 passes i això dona una capacitat pulmonar que hem perdut”. Fins i tot les persones que han treballat la massa muscular al domicili amb exercicis de força poden notar com el sistema cardiovascular es veu ressentit. “Cal reprendre l’activitat física des de la desenventatja”, assegura.

És important diferenciar entre les persones que tenien una rutina esportiva prèvia al confinament i les que no però volen començar l’activitat física ara. L’experta diu que “la gent que ja corria abans ha de seguir amb la seva rutina però pensant que es tracta d’una mena de pretemporada” el que significa anar més amb compte i aconsella “escalfar, primer sortint caminant de casa, corrent una mica, fent exercicis de cames i llavors sí, quan notem que la musculatura està calenta comencem a córrer o alternem caminar amb córrer”.

Les persones que mai han sortit a córrer “han de tenir present que no és el millor moment per a llençar-se a fer-ho”, diu la fisioterapeuta que afegeix que “és millor començar caminant, graduant la intensitat, fent exercisis al carrer per movilitzar braços i cames, o optar per la marxa nòrdica que, amb l’ajuda dels bastons, facilita que fem dissociació de cintura, una cosa que aquests dies no hem pogut fer”.

Ana Perales recorda que no és necessari “donar-ho tot” en la primera sortida ja que les següents jornades també es podrà sortir. “Hem de saber quin és el nostre límit i no cal arribar-hi el primer dia”, explica l’experta que apunta que és bàsic controlar i valorar “les pulsacions, els canvis de ritme, les càrregues que posem en el cas dels ciclistes, si el recorregut té pendent o no” i intentar que l’esforç sigui gradual. Tampoc és recomanable sortir cada dia a córrer, ni tan sols si ho fèiem abans, sinó que seria preferible alternar dies de cursa i caminada. Després de l’activitat física, des d’Hygea recomananen realitzar estiraments un cop a casa “per evitar tocar baranes, bancs o d’altre mobiliari” però també per a què “el múscul no estigui tan calent i no empitjorar un possible microtrencament fibril·lar”. El procés després de la sortida esportiva seria “treure’ns la roba, dutxar-nos i, en un moment de tranquil·litat, estirar a la nostra estoreta”.

Finalment, la fisioterapeuta recorda que cal ampliar la distància de seguretat entre corredors de 2 a 4 metres i que, òbviament, no s’ha de sortir a fer esport amb símptones de coronavirus.