estalvi energètic
L’escola Marcel·lí Moragas participa en un projecte energètic (Foto d'arxiu)

L’escola Marcel·lí Moragas de Gavà participa en el programa “50/50” que impulsa la Diputació de Barcelona. Es tracta d’una iniciativa que pretén incentivar un estalvi energètic a escoles i instituts a partir de bones pràctiques en l’ús de l’energia. El nom del projecte s’explica perquè el 50% de l’estalvi econòmic obtingut gràcies a les mesures d’eficiència energètica adoptades per l’alumnat i el professorat es torna a l’escola a través d’un pagament financer.

Anabel Giral, una de les professores que gestiona aquest projecte a l’escola, justifica que el centre s’hagi implicat en aquesta iniciativa ja que “la situació mediambiental actual és suficientment greu com per que des de les escoles no només eduquem en el respecte mediambiental, sinó que donem un pas més i involucrem a l’alumnat en qüestions de pràctiques d’eficiència energètica”.

Inicialment es va formar un equip energètic, format per mestres i alumnes, que va fer un recorregut pel centre “amb una mirada energètica, inspeccionant l’edifici i avaluant els diferents aspectes que influeixen en el consum energètic de l’escola com ara el sistema de calefacció, la il·luminació, l’ús d’equips electrònics o l’aigua calenta”.

A partir d’aquí, l’equip ha començat a recollir dades per conèixer el funcionament de l’edifici i poder començar a desenvolupar el pla d’acció, i aquesta és la fase del projecte en la que es troben. Giral ha explicat que “encara és aviat per extreure conclusions ja que estem en una fase molt inicial de la recollida de dades, de moment no hem vist res molt estrany però segurament amb el temps trobarem alguna dada per poder emprendre iniciatives d’estalvi energètic”.

El pla d’acció contindrà “mesures que, a partir de les dades recollides, pensem que són les adequades per portar a terme, i a més des de la Diputació ens orientaran per veure quines són les millors accions per engegar en el nostre cas”.

Giral ha destacat que en el futur la intenció és “seguir participant en iniciatives d’aquest tipus”, entre altres motius perquè “el grup d’alumnes de sisè que ha participat s’ho ha agafat amb molta il·lusió, són els més grans de l’escola i, per tant, són els més madurs per afrontar els temes tecnològics”. En qualsevol cas, Giral assegura que l’escola valora molt positivament aquesta experiència ja que “els infants són el futur de la nostra ciutat i és important que des de ben petits els inculquem aquests valors, que prenguin consciència i que després segueixin aquest camí”.