Èxit del I Festival de saetas
Els quadres de ball de l'entitat van participar del festival.

El Casal Municipal de Cultura American Lake es va quedar petit, aquest passat dissabte, per seguir el I Festival d’Exaltació de la Saeta organitzat per La Casa de Andalucía de Gavà. L’activitat, que es feia per primer cop a la nostra ciutat, té la seva raó en trobar-nos a prop de Setmana Santa i és que la Saeta és un cant religiós tradicional interpretat durant aquestes dates de processons, especialment a Andalusia, amb el pas de les imatges. Tradicionalment, en començar a sentir-se, i mentre els assistents busquen el lloc d’on prové la veu, el capatàs del pas mana parar a la quadrilla dels costalers.

El festival va comptar amb el pregó de la presidenta de la Casa de Andalucía de la nostra ciutat Conchi Benjumea i les actuacions dels quadres de ball de l’entitat. També hi prendran l’AM Costaleros de Castelldefels i el saeteros Antonio Ramírez, Antonio “el Malagueño”, Nela Gómez, Pepe Molero i Toni Carnerero a la guitarra.

La saeta flamenca pròpiament dita es comença a conrear a principis del segle XX. Nombrosos autors creuen que neix a Sevilla, impulsada pel fervor de les confraries de Setmana Santa, donant començament a una rivalitat entre elles que se sentien obligades a millorar la seva versió. Se sol apuntar a Enrique el Mellizo com a pioner d’aquests cants. Hipòlit Rossy sosté en canvi que va ser Manuel Centeno el creador de la saeta flamenca i la seva versió és la que en l’actualitat gaudeix de major prestigi entre els cantaors. És una saeta plena d’ornaments i que a partir de 1920 es comença a dir saeta artística. Amb la seva versió, Centeno va aconseguir apartar als no professionals que solien interpretar l’antiga saeta, obligant-los a cantar la moderna i difícil saeta flamenca. També ha estat una de les saetas més cantades aquella creada pel Gloria. Alguns estudiosos atribueixen l’autoria de la saeta moderna, per una, a Antonio Chacón i, per una altra, a Manuel Torre.