Íñigo Gómez de la Serna, presentant avui el Pla Director de l'Aeroport del Prat 2017-2026
Íñigo Gómez de la Serna, presentant avui el Pla Director de l'Aeroport del Prat 2017-2026

El Ministerio de Fomento del govern espanyol invertirà 520 milions d’euros en l’Aeroport de Barcelona-El Prat. És el que preveu el Pla Director 2017-2026 que ha presentat aquest matí a la infraestructura aeroportuària el Ministre de Fomento, Íñigo Gómez de la Serna. Amb aquest Pla es contempla un augment de la capacitat del Prat de fins a 70 milions de passatgers en aquest horitzó del 2026, que són 15 milions més dels que a l’actualitat pot gestionar com a màxim.

El Ministre ha assegurat que l’objectiu d’aquest Pla Director és “garantir un creixement per atendre la gran demanda que en aquests moments existeix i la seva projecció en el temps, i també per tal que aquesta garantia de creixement es faci amb sostenibilitat i d’una forma eficient invertint just en aquelles infraestructures que sabem que poden fer augmentar molt la capacitat de l’Aeroport per situar-lo en un nivell molt superior de l’actual, i tot això sense la necessitat de construir noves pistes sinó aprofitant les que ja hi ha amb criteris de major eficiència”.

El Pla Director es divideix en dues fases, una que va fins a l’any 2021 i l’altre que va del 2022 al 2026. És en aquesta segona fase on es contempla una de les inversions més importants del Pla: “Construirem un nou edifici satèl·lit amb una inversió propera als 200 milions d’euros, un edifici associat a la T1 que suposarà la creació de 17 noves passarel·les d’estacionament per aeronaus de gran mida per potenciar un tipus de tràfic que cal potenciar i que és el de destí intercontinental, que és el que està experimentant un major creixement els darrers anys”.

Una de les principals actuacions en la que es destinarà part d’aquests 520 milions en la primera fase del Pla Director és “el projecte que millorarà substancialment la connectivitat de l’aeroport i que és la connexió de la T1 en tren, actualment estem treballant amb una connexió que permetrà apropar la T1 al centre de Barcelona en uns 20 minuts, amb una estimació d’utilització d’entre 7 i 9 milions de passatgers i amb parades en les dues terminals, que estaran doncs connectades entre sí, i també amb connexió amb la línia R2 de Rodalies”.

El Pla Director planteja una millor connexió entre l’Aeroport del Prat i el de Girona, que passarien a formar part d’un mateix sistema: “Girona i Barcelona s’han d’entendre amb aquest Pla com un únic sistema aeroportuari que comparteixin infraestructures, logística i sistema de transports, que aprofitin les sinèrgies que ofereixen els dos aeroports, i que multipliquin la rendibilitat de les inversions que posarem en marxa”.

La intenció de Fomento és que l’Aeroport de Girona es pugui “utilitzar com a part del propi sistema de tal manera que sigui perfectament viable que determinades companyies puguin operar a Girona com si d’una nova pista de l’Aeroport del Prat es tractés, afavorint un major creixement de l’Aeroport de Girona i al mateix temps un horitzó temporal aclarit pel creixement del Prat”.

La connexió amb Girona passaria per “portar a terme un desenvolupament complementari amb l’Aeroport de Girona per el que serà necessari millorar la connectivitat amb la ciutat de Barcelona a través del tren d’alta velocitat, el que permetrà enllaçar en menys de 40 minuts l’aeroport amb el centre de Barcelona”.

Aquest re-plantejament de la relació entre El Prat i Girona també portarà inversions a l’aeroport gironí per valor de 360 milions d’euros. Entre les actuacions més importants hi ha l’ampliació de la plataforma per l’estacionament de les aeronaus, l’ampliació de l’àrea terminal de passatgers, i l’estació de tren d’alta velocitat que es construirà al mateix aeroport.

En total, entre la inversió prevista al Prat, la de Girona, i la de l’AVE, Fomento es gastarà entorn de 1.929 milions d’euros, el que suposa “un gran esforç econòmic” i que “posa de manifest l’elevat nivell de compromís del govern d’Espanya amb Catalunya, amb el sistema aeroportuari, i en particular amb un aeroport que està creixent de la manera que ho està fent l’Aeroport de Barcelona”.

La tinenta d’alcalde de Ciutat i Territori de l’Ajuntament de Gavà, Rosa Maria Fernández, ha assistit a aquesta conferència del Ministre de Fomento, i en declaracions posteriors als mitjans de comunicació gavanencs s’ha mostrat prudent: “Per lo que ens ha explicat el Ministre, això suposa una inversió important pel territori però també hem d’estar a l’espera de veure com ens repercuteix”.

Fernández ha afegit que “la idea que ens ha plantejat en la que s’afegeix a l’Aeroport de Barcelona el de Girona és una proposta que s’havia plantejat ja des del propi territori, així que en principi ens sembla molt bona opció i ara ens ha d’arribar aquest Pla Director per estudiar-lo més a fons i que nosaltres puguem dir també el que el nostre territori ens demanda”.

PUBLICITAT