Gavà vigila com es vol ampliar el Prat

L’Ajuntament de Gavà rebutja “qualsevol proposta per maximitzar la capacitat de l’Aeroport del Prat a costa de deixar en indefensió als municipis de l’entorn” i considera que la construcció d’una quarta pista sobre el mar, que defensa el nou president de la Fira de Barcelona, Pau Relat, o el canvi d’operativa amb pistes independents que planteja el president de l’Associació de Línies Aèries (ALA), Javier Gándara, “són propostes sense fonaments que aviven la indefensió del territori a l’hora de mantenir la compatibilitat de la infraestructura amb la qualitat de vida dels veïns i veïnes”. L’Ajuntament és taxatiu assegurant que “no es necessiten lobbistes que pressionin amb una proposta o una altra, sinó estudis que permetin avançar-nos a la saturació de l’Aeroport per avaluar les alternatives existents en els marcs de relació interadministratius que avui dia tenim constituïts”.

En aquest sentit, l’Ajuntament demana “sentit comú tant als responsables de la Fira i de l’ALA” i els insta que, “abans de llançar propostes frívoles i obrir debats innecessaris, reclamin estudis predictius de creixement de la infraestructura (amb les hores en què aquesta se saturaria) i estudis d’alternatives per aquests casos”

En aquest sentit, Gavà recorda que “una d’aquestes alternatives és una gestió coordinada amb altres aeroports catalans, per tal de rendibilitzar les infraestructures aeroportuàries ja construïdes”. Una proposta que traslladava, el juny de 2017 l’aleshores conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, als alcaldes i alcaldesses dels municipis de l’entorn de l’Aeroport del Prat. En aquella trobada, Rull també afirmava que “la voluntat de l’Executiu català era augmentar la capacitat de l’aeroport però sense canviar-ne la configuració, en considerar que el funcionament en pistes segregades és la millor opció per minimitzar l’impacte acústic al territori”.

La conversió de l’aeroport de Girona en la quarta pista del Prat és la solució per la qual opta el Govern central. Fa poques setmanes, AENA i ADIF signaven el protocol per construir una nova estació de tren d’alta velocitat per connectar els aeroports de Girona i Barcelona- Aquesta intervenció, que s’acompanyaria de l’ampliació de la terminal de passatgers de l’aeroport gironí, garantiria la capacitat de l’aeròdrom del Prat a llarg termini, tal com va indicar el president d’AENA, Maurici Lucena.

L’Ajuntament insisteix que “l’expansió de l’Aeroport del Prat està fixada en el seu pla director i que, en cas que calgui analitzar alternatives, s’hauria de fer sota el paraigua del nou Pla Director i amb el consens del món local. Perquè ha estat en aquest consens on s’han trobat alternatives reals a l’impacte que va suposar la posada en marxa de la 3a pista. Així mateix recorda que els municipis de l’entorn aeroportuari van signar un document conjunt l’octubre de 2016, quan es complien 10 anys del canvi de rol de la tercera pista, per insistir que l’aeroport havia d’esdevenir encara més responsable amb els municipis de la seva àrea d’influència i contribuir amb més intensitat a tenir un territori sostenible i de qualitat”.

Tal com es reclamava en aquell manifest, l’Ajuntament vol que “es posin sobre la taula els estudis dels possibles escenaris futurs i que es blindin les configuracions menys lesives per al territori. Altres reivindicacions passen per treballar i acordar un model de compensacions directes als municipis pels impactes acústics, ambientals i territorials que pateixen en l’actualitat i no incrementar-los amb operatives més lesives com pot ser el funcionament amb pistes independents”.

Així mateix, l’Ajuntament convida als presidents de la Fira i de l’ALA a “mantenir una trobada amb els alcaldes dels municipis afectats perquè coneguin de primera mà el treball que s’ha fet en els darrers anys per garantir la minimització de l’impacte acústic i la feina que encara queda per fer”.