Gavius
Gavius: assistent virtual per conèixer i tramitar els ajuts socials des del mòbil

El projecte Gavius, liderat per l’Ajuntament de Gavà, ha estat presentat aquest matí a la sala de plens de l’Ajuntament davant un centenar de persones. Gavius és un assistent virtual per comunicar als ciutadans els ajuts socials que els pertoquen i automatitzar el procés de sol·licitud i posterior cobrament. Aquesta eina permetrà una automatització de processos, ja que es dissenya amb un sistema d’intel·ligència artificial que aprèn constantment de les diverses tipologies d’ús. Permetrà una identificació digital, a través de reconeixement facial o biomètric, per tal de salvaguardar la privacitat de l’usuari, i serà de fàcil usabilitat.

El desenvolupament de Gavius consta de 4 fases previstes. La prova pilot, que seria la fase 3, es portarà a terme a Gavà i a Mataró i no arribaria fins el darrer trimestre de l’any 2021. Abans s’hauran de crear, provar i validar els tres assistents que formen Gavius: l’app mòbil per a la ciutadania, l’assistent per als Serveis Socials municipals, i l’eina de planificació i gestió de recursos a l’Ajuntament. La fase 4 s’implementaria al llarg del 2022 i suposarà l’avaluació global dels resultats de la prova pilot fins a la implantació definitiva de Gavius el mateix 2022.

Raquel Sánchez, alcaldessa de Gavà, ha assegurat que el projecte Gavius “és un repte per nosaltres”, i no ha dubtat en destacar que “significa una visió molt ambiciosa del que des del nostre Ajuntament podem aportar amb aquest projecte”. L’alcaldessa ha posat en valor que Gavà “és una ciutat mitjana, tenim 46.000 habitants, i estem aprenent encara, però això no treu que siguem una ciutat amb un equip de persones a l’Ajuntament que són capaços de crear i de liderar projectes com aquest que poden suposar una innovació important de la relació entre l’administració i la ciutadania”.

Gavius vol aprofitar que vivim en un món digitalitzat per aprofundir en aquesta relació ciutadà-administració. De fet, Sánchez creu que “des de les administracions públiques també podem aprofitar les oportunitats que ens dona la digitalització per establir una relació amb el ciutadà que sigui més propera, més còmoda, de més qualitat, i que al mateix temps ens permeti prestar un molt millor servei, i el projecte Gavius es exactament això el que pretén”.

L’alcalde de Mataró, David Bote, de la seva part ha declarat sentir-se “molt còmode amb el lideratge de Gavà perquè em sembla molt important que les ciutats, tinguin la mida que tinguin, demostrin aquesta vocació de trobar solucions, d’innovar, d’aplicar el coneixement, per solucionar els problemes dels veïns de les nostres ciutats”. Bote ha elogiat a l’alcaldessa de Gavà, una persona “amb una gran voluntat innovadora que té la capacitat de buscar aliances i acords per tirar endavant els projectes”.

Si bé el nou assistent virtual s’aplicaria en principi al camp dels Serveis Socials, està pensat perquè es pugui implementar en infinitat de casos d’ús que millorin la relació actual de la ciutadania amb l’administració.

Gavius es presentarà la propera setmana en el Smart City Expo World Congress/Smart Mobility Congress, que es celebra del 19 al 21 de novembre a Fira Barcelona.