Guia de desescalada del tabac durant el confinament

RedENT, una plataforma integrada per l’AECC, Creu Roja, FAECAP, FEC, SED i semFYC, per lluitar contra les malalties no transmissibles llança una guia de desescalada del tabac per tractar de contrarestar el seu consum en la llar durant la pandèmia. Sota la premissa “Un dia més, una calada menys”, i aprofitant el procés que s’està seguint a Espanya de desescalada del confinament derivat de la situació de pandèmia de coronavirus, els responsables d’aquesta guia animen als fumadors a implementar també una deshabituació tabàquica per fases, aportant orientacions específiques i eines d’autoavaluació per determinar en quin moment es troba la seva addicció i preparar-los per a fer el salt a la següent fase. A semblança del pla nacional de desescalada, la guia contempla un total de 5 fases (de la 0 a la 4):

  • En la fase 0 s’insisteix, sobretot, en la vinculació que el consum de tabac o el vapeig pot tenir amb la COVID-19, recalcant que el tabac i altres derivats suposen un augment del risc de transmissió del coronavirus, que els fumadors són més vulnerables a la COVID-19 i que el risc de necessitar ventilació mecànica o un llit d’UCI a causa del COVID-19 és dues vegades major que els no fumadors.

A més, assumint que molts fumadors no vulguin canviar el seu hàbit, els proposen que, almenys, segueixin una sèrie de precaucions bàsiques: intensificar higiene de mans abans i després de fumar/vaporejar, no fumar amb guants ni amb la màscara en la cara, evitar fumar o vaporejar prop d’altres persones, no compartir ni demanar a altres persones que comparteixin cigarrets, vapejadors, encenedors, etc.

  • En la fase 1 es convida al fumador a reduir el seu espai de consum i, sobretot, a evitar aquest hàbit en la seva llar i en espais petits o tancats, compartits amb més persones, acompanyant tot això amb missatges informatius sobre les conseqüències que té l’exposició al fum ambiental del tabac (i altres derivats).
  • En la fase 2 s’aborda l’objectiu fonamental de reduir el consum, no sense admetre que el tabac pot ser una eina de gestió emocional i que pot estar utilitzant-se en aquests moments per calmar l’ansietat, l’estrès i l’avorriment. Identificar el consum que s’està fent, retardar el primer cigarret del dia, no apurar al màxim cada cigar o fer un llistat dels beneficis d’abandonar aquest hàbit són mesures senzilles que poden ajudar a rebaixar el consum de tabac o els seus derivats.
  • La fase 3 afronta directament el pas definitiu de deixar de fumar. Conèixer només alguns dels beneficis per a la salut que ofereix aquesta decisió és una bona base per a consolidar la decisió. Al costat d’això, la guia assenyala tant recursos web, com a guies i telèfons d’ajuda amb atenció especialitzada per a facilitar la deshabituació.
  • La fase 4 és també la fase de la nova normalitat i, sobretot, la que escomet un doble repte: afermar la decisió de deixar el tabac i evitar la recaiguda. En aquest sentit, els experts de RedENT recorden que existeixen actualment tractaments eficaços per deixar de fumar basats en el suport de professionals sanitaris i en alguns casos l’ús de tractament farmacològics, així com hi ha nombrosos recursos terapèutics disponibles a través d’App i línies telefòniques.
PUBLICITAT