Humana recull 55 tones de roba a Gavà
Humana recull 55 tones de roba a Gavà

La recollida selectiva i la gestió del residu tèxtil han permès recuperar més de 55 tones a Gavà durant el primer semestre d’enguany per part d’Humana Fundación Pueblo para Pueblo, l’equivalent a 226.200 peces de roba. El 90% tindran una segona vida gràcies a la reutilització i el reciclatge, dos elements claus per a l’economia circular i la creació i manteniment de llocs de treball de qualitat (ocupació verda). A més, aquesta gestió del residu tèxtil hi ha evitat l’emissió de 340 tones de CO2.

Les 226.200 peces de roba recuperades es classifiquen a la planta de preparació per a la reutilització que Humana té a l’Ametlla del Vallès (Vallès Oriental). “El primer objectiu sempre és la reutilització perquè la peça més sostenible és la que ja s’ha fabricat i no té més costos ni impacte de producció; després, el reciclatge; per últim, quan no hi queda més remei, la valorització energètica o enviar-lo a l’abocador”, afirma Rafael Mas, director de Projectes i Relacions Externes d’Humana.

“La recollida selectiva de roba té un gran potencial per a garantir-ne una segona vida: gairebé el 60% se’n pot reutilitzar i el 32%, reciclar. Per això és important que es dipositi en un contenidor de roba, perquè gairebé el 90% del residu tèxtil no acaba en el punt de recollida adequat sinó a la brossa”, asseguren des d’Humana.

Beneficis ambientals i socials

La reutilització del tèxtil contribueix a lluita contra el canvi climàtic: per cada kg de roba recuperada (i que no acaba en un abocador per a ser incinerat) s’hi evita l’emissió de 6,1 kg de CO2, segons un estudi de la Federació Humana People to People. Les més de 55 tones recuperades a Gavà per Humana hi han evitat l’emissió de 340 tones de CO2.

A aquest benefici ambiental cal afegir-ne el social: la creació d’ocupació verda. Humana genera un lloc de treball per cada 30 tones de tèxtil recollit. A més, els recursos que se n’obtenen es destinen principalment als programes de desenvolupament que Humana du a terme als països del Sud de la mà de contraparts o socis locals. Són projectes centrats en la formació de professors de primària, l’impuls de l’agricultura sostenible o la lluita contra el VIH/SIDA, entre altres.

La destinació de la roba usada

La principal destinació de la roba dipositada en els contenidors és la planta de preparació per a la reutilització que Humana té a l’Ametlla del Vallès (Vallès Oriental) i una petita part es ven a empreses de reutilització i reciclatge. La destinació de les peces tractades és:

  • El 59% es destina a la reutilització: el 17% mitjançant les botigues de moda sostenible d’Humana i el 42% s’exporta, principalment a l’Àfrica per a comercialitzar-la, fer accessible la roba als països menys desenvolupats i generar-hi recursos per a la cooperació al desenvolupament.
  • El 32% es troba en un estat que no en permet la reutilització i es ven a empreses de reciclatge per a què elaborin altres productes (mantes, aïllants o draps per a la indústria d’automoció).
  • El 2% són residus impropis (plàstics, cartrons, altres) que es posa en mans de gestors autoritzats corresponents.
  • L’1% són residus que es destinen a valorització energètica.
  • El 6% no es pot reutilitzar ni reciclar ni valoritzar energèticament i s’envia a un centre de tractament de residus per a disposició final.