Aquesta setmana s’ha posat en marxa el projecte MarxaNIC, on pacients afectes d’insuficiència cardíaca (IC) del territori de Viladecans realitzaran sortides de marxa nòrdica amb l’objectiu d’augmentar la capacitat funcional i, en conseqüència, millorar la seva qualitat de vida. És un projecte innovador amb participació de l’Atenció Primària de la zona.
Durant tres mesos, es duran a terme dues sortides setmanals de marxa nòrdica d’una hora de duració amb grups reduïts amb la intenció que els pacients acabin adquirint aquest hàbit d’exercici i l’incloguin en la seva rutina diària. Aquestes sortides es duran a terme amb la supervisió de l’Esther Moreno, adjunta de direcció de Rehabilitació de la SAP Delta del Llobregat, formada en marxa nòrdica.
Aquest projecte s’ha desenvolupat gràcies al Premi a la Recerca i la Innovació en Salut VTSO que va rebre la Dra. Mònica Ruiz Pombo, cap del servei de Medicina Interna de l’Hospital de Viladecans, en la convocatòria del 2022. El projecte està liderat per la Dra. Ruiz i hi participen els doctors Iñaki Marina i Domingo Bleda, adjunts del servei de Medicina Interna del centre.
Un exercici que millora la qualitat de vida dels pacients
La marxa nòrdica és un exercici físic que requereix un entrenament per aprendre la tècnica correctament. Es practica caminant amb uns bastons que es mouen amb una tècnica específica, fent treballar no sols les extremitats inferiors, sinó les superiors i el tronc, la qual cosa resulta en un increment del treball cardiorespiratori, la coordinació i la despesa metabòlica.
Des del centre consideren que “implementar un programa de marxa nòrdica permetrà aconseguir resultats semblants, tant en la població amb patologia cardiovascular com en un programa preventiu en la resta de població amb comorbiditat”.
La insuficiència cardíaca
La insuficiència cardíaca és una afecció crònica que es caracteritza per la incapacitat de bombar la sang pel cos de manera eficaç. Aquesta patologia afecta un 2,34% de la població adulta espanyola i suposa la principal causa d’hospitalització en majors de 65 anys. És bàsic establir un abordatge precoç i un seguiment continuat de l’estat del pacient per mantenir els símptomes controlats, evitar ingressos hospitalaris i millorar-ne la qualitat de vida, així com millorant la capacitat funcional del pacient.
Es considera exercici físic al moviment voluntari produït per la musculatura esquelètica, planificat, estructurat i sistematitzat, amb un objectiu definit: mantenir i millorar les qualitats físiques, psicològiques i socials. I aquí és on entra la Marxa Nòrdica.