Sembla mentida, però MercaGavà compleix ja 10 anys de vida. Va ser el 24 de novembre de 2015 que aquest equipament municipal obria les seves portes després d’unes obres de remodelació per substituir l’antic mercat, que havia quedat obsolet. Per celebrar aquesta primera dècada de vida, MercaGavà ha organitzat un munt d’activitats el dissabte, 22 de novembre, entre les 10 del matí i l’1 de la tarda. Hi haurà, per exemple, una xocolatada, un taller de pastisseria infantil o una ruleta de la sort. Nosaltres hem parlat amb Manel Rodríguez, adjunt de l’equip de gerència de MercaGavà, per valorar aquests 10 anys de trajectòria del mercat.
– El 22 de novembre teniu preparades moltes coses…
– Sí, volem agrair a la ciutadania aquests 10 anys de fidelitat, i també posar en valor la tasca que fan cada dia els paradistes. MercaGavà és un dels mercats més exitosos de Catalunya, i això és gràcies als grans professionals que tenim a les parades: tenen un producte de molta qualitat, ofereixen un tracte excepcional, i saben assessorar en aspectes com, per exemple, com fer la millor selecció o com cuinar o conservar els productes. Això no ho fan a les grans superfícies, ni tampoc allà hi ha una relació tan propera.
– A què et refereixes quan dius que MercaGavà és un dels mercats més exitosos de Catalunya?
–Hi ha molts indicadors que fan que MercaGavà estigui entre els millors mercats de Catalunya. Un d’ells es l’afluència: estem al voltant del milió i mig de visites anuals. L’horari, que és molt ampli, també és important, i sobretot MercaGavà és un mercat que té una representació de tots els sectors, amb alguns fins i tot replicats en més d’una parada. Una persona pot comprar aquí qualsevol producte quotidià o qualsevol servei, des d’alimentació fresca fins a perruqueria, roba o restauració. La nostra oferta comercial és molt potent.
– Com valoreu des de gerència la trajectòria de 10 anys de MercaGavà?
-Estem molt contents i orgullosos de la feina que s’ha fet aquests 10 anys, i especialment dels nostres paradistes. Pensa que cada 15 dies tenim tallers diversos, és un mercat molt actiu a nivell de dinamització, una tasca exitosa de la que Merche Quesada, que és la cap de gerència del mercat, n’és molt responsable. I, de fet, l’objectiu de la gerència de MercaGavà és convertir aquest mercat en una àgora, amb tot el que representa aquesta paraula.
– Una àgora del segle XXI…
-Sí, exactament. Volem que la gent vingui al mercat no només per comprar, sinó també per passar-ho bé, per trobar-se socialment. Es parla molt de refugis climàtics, però nosaltres també parlem del que seria un refugi emocional, que és molt important: volem que la gent pugui venir a MercaGavà a tenir converses, a poder saludar als seus amics i veïns, a participar en els nostres tallers de dinamització.
-Però, de fet, l’objectiu principal d’aquesta instal·lació és vendre productes…
-Sense cap dubte. Evidentment que aquest és un centre de compra enfocat especialment a l’alimentació fresca. A més, el fet de tenir Mercadona ens permet també el que els americans diuen “One Stop Shopping”, és a dir, fer la compra del producte quotidià en una sola parada. Però a nosaltres ens agrada molt aquest concepte d’àgora que resumeix moltes coses, ja que les antigues àgores gregues eren espais on la gent es trobava, feia comerç, feia política, feia cultura, i això és el que volem fer amb les nostres accions: convertir MercaGavà en una àgora. I ho estem aconseguint, crec jo.

– Tot i que MercaGavà compleix 10 anys, aquesta instal·lació és hereva de l’antic mercat municipal. La transformació era necessària per poder mirar cap el futur, no?
– Totalment. Va ser un encert fer aquest canvi de model on, per exemple, ampliàvem els horaris. Evidentment que en aquest procés de canvi van caure alguns paradistes que ja tenien certa edat, i no estaven amb ganes o ànims d’apostar per un nou projecte innovador i gran, un projecte que és molt important no només pel mercat sinó també per tota la ciutat de Gavà. Però nosaltres estem molt orgullosos d’aquesta transformació que afegeix serveis importants com el pàrquing. Es va passar d’un mercat vell a un mercat nou, però conservant les tradicions, l’essència del producte de mercat.
– I quin és el futur de MercaGavà?
– Sempre s’ha d’evolucionar, i estem oberts sempre a incorporar projectes o iniciatives noves. Ara, per exemple, estem treballant molt, i aquest és un tema que volem potenciar en el futur, la qüestió del relleu generacional de clients. Volem que aquesta gent jove entre 25 i 45 anys, persones que potser ara mateix no estan massa disposades a venir a comprar al mercat, però que ara comencen a tenir fills i que volen la millor alimentació per les seves famílies, siguin conscients de que MercaGavà ofereix una oferta d’alimentació molt saludable.
D’altra banda, i perquè no, també volem valorar tendències de consum com la quarta i quinta gama. La quarta gama són productes precuinats, i la quinta gama són productes elaborats que es poden menjar in situ perquè no cal cap tractament tèrmic. Amb la quarta i quinta gama, d’alguna manera, provoquem que la gent relacioni un acte de compra amb un acte d’oci a través de la gastronomia, de la degustació.





