BaixBus
Lloc de conducció d'un dels autobusos de Mohn

L’empresa d’autobusos BaixBus, que integra les companyies Mohn SL, Oliveras SL, i Rosanbus SL, està aplicant un Expedient de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO). És el que asseguren fonts sindicals, que precisen que aquest ERTO afecta a la totalitat de la plantilla del grup.

L’ERTO té una major afectació en la companyia Mohn SL, que és la que comunica les ciutats de Gavà, Viladecans i Castelldefels amb Barcelona principalment però també amb altres punts de la comarca del Baix Llobregat. Aquest major impacte s’explica perquè, de les tres empreses que integren el grup, és la que té més empleats, 570 treballadors, segons Tomás Lizondo, delegat sindical a Mohn de Confederació General del Treball (CGT) de Catalunya.

En aquests moments, el sindicat està a l’espera de la resolució d’Inspecció de treball pel que fa a aquest ERTO, però “donat el caràcter del servei que fa BaixBus, que reben subvencions públiques, hem preguntat a l’AMB, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, que és qui controla aquestes línies d’autobusos, i ens han dit que no correspon un ERTO en aquestes empreses públiques ja que l’AMB ha garantit els serveis al complet, independentment de si es fan o no, i per tant l’AMB també garanteix els salaris”.

Aquest és un punt important del conflicte ja que, segons denuncia el sindicat, “Mohn rep subvencions públiques i té garantit el cobrament íntegre dels serveis independentment de la reducció dels mateixos dictada per l’estat d’alarma a causa del COVID-19”. En altres paraules: Mohn està obligada ara mateix per llei a reduir els seus serveis però cobrarà les mateixes subvencions, i aquí és on CGT entén que l’ERTO no és justificable.

Segons Lizondo, aquest ERTO “hauria d’haver obtingut resolució d’Inspecció de Treball el passat divendres 3 d’abril, però com que van saturats i el divendres no va arribar aquesta resolució, BaixBus va tirar endavant l’ERTO mitjançant el que s’anomena “silenci administratiu”, que és un mecanisme previst en la llei i que permet a l’empresari, si no arriben a temps les resolucions, posar en marxa l’ERTO”.

Per tant, l’empresa “està aplicant un ERTO que van presentar amb caràcter retroactiu des del passat 17 de març, i des d’aquella data ens apliquen una reducció de jornada i ens estan enviant a casa en grups, i nosaltres estem esperant aquesta resolució de Treball perquè, si els deneguen l’ERTO, aquests dies que ens hem quedat a casa els hauria de pagar l’empresa”. De moment, però, com que l’ERTO és actiu, “els dies que han passat des del 17 de març l’empresa ens ha descomptat el sou de la nòmina tot esperant la resolució, així que molts companys aquest mes han cobrat la meitat de la paga”.

El sindicat, per cert, “ha interposat una denúncia per intentar aturar aquest ERTO i a més ha escrit a diversos ajuntaments però no hem obtingut resposta encara”. I també es queixen de que “la companyia no ens ha facilitat cap material de protecció als treballadors, ni guants ni mascaretes, i els treballadors que en porten és perquè han aconseguit aquest material pels seus propis mitjans, això ho hem denunciat també a Inspecció de treball”.

Des del Grup BaixBus, de la seva banda, han volgut realitzar les següents declaracions al respecte de tot plegat: “En el marc de la situació de crisi sanitària actual motivada pel decret d’estat d’alarma amb motiu del Covid-19 (coronavirus), les empreses del grup Baixbus, Mohn, Oliveras i Rosanbus, han presentat a la Conselleria de Treball un ERTO (Expedient de Regulació Temporal d’Ocupació). Encara, a data 7 d’abril, està pendent de resolució. La presentació d’aquest ERTO és per causa de força major, i només pel període de durada de l’estat d’alarma. És el mitjà concret d’ajuda per part del Govern Estatal per poder fer front a la greu caiguda econòmica que afecta al conjunt de les empreses del país”.

BaixBus recorda a més que “la davallada del servei ofert a data d’avui és de més d’un 50%, i l’ús del transport públic ha experimentat també una caiguda de més del 92%”.