El Parc Arqueològic Mines de Gavà ha estat aquest matí la seu d’una sessió col·lectiva de treball vinculada al segell Biosphere i organitzada per la Diputació i la Cambra de Comerç de Barcelona. Hi han assistit persones d’empreses, institucions, entitats i equipaments vinculades al sector turístic de la comarca, i l’objectiu era treballar en accions de millora per ajudar al posicionament de la província de Barcelona com a destinació referent en sostenibilitat turística.
Aquesta sessió tècnica ha anat a càrrec de Jaume Marín, consultor i formador del sector turístic, que ha remarcat que el que s’intenta és «que totes les empreses, institucions o entitats facin un pas cap a la sostenibilitat, fins i tot cap a la circularitat i el turisme regeneratiu. El que fem avui és també buscar aquestes sinergies i col·laboració entre elles i que creïn una línia d’acció de millora per aquest any i el vinent«. I és que la sostenibilitat ha de ser un element que formi part de l’ADN dels agents del sector, i ha de ser transversal, actuant en diferents àmbits com l’econòmic o el social. «No tindríem temps per enumerar tots els exemples —assegura Marín— però hi ha des d’estalvi d’aigua, mirar el que consumeix un turista i el que consumeix una persona local, que és quasi quatre vegades més. També temes d’estalvi energètic, de rebuig alimentari, temes també d’accessibilitat, d’inclusivitat, de turisme per a tothom, de com es tracten els treballadors… tot això són mesures que, de mica en mica, s’han d’anar incorporant«.
Tant aquestes sessions de treball com altres de tipus formatiu, són obligatòries per a tothom que vol tenir o renovar el segell Biosphere, que va ser reconegut com la millor eina de certificació de la sostenibilitat al món el 2021. A Gavà la tenen el Parc Arqueològic, la platja, el càmping HolaCamp, les empreses Viatges Intergavà i Premium, els restaurants Ermita de Bruguers i Europa Barbacoa i la guingueta Iguana. A la comarca del Baix Llobregat hi ha 97 entitats adherides, 13 per primera vegada i 84 que han renovat la distinció. Les accions que han incorporat aquestes empreses i institucions respecte a la sostenibilitat estan alineades amb els Objectius de Desenvolupament sostenible i, com explica Jaume Marín, «tots podem fer cosetes, des de la reducció de paper, fins a la simplificació del llenguatge administratiu. Totes són mesures de sostenibilitat que fan que, de mica en mica, vagis millorant«.
A la jornada han assistit una quarantena de persones procedents de diferents empreses i institucions. Després de la presentació, les dinàmiques entre els participants i la sessió tècnica, s’ha pogut fer una visita exprés al Parc Arqueològic Mines de Gavà.





