Pla per prevenir l’assetjament sexual al bus i al metro
Foto: Diputació de Barcelona.

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i la Diputació de Barcelona han presentat un pla de prevenció de l’assetjament sexual i per raó de sexe a les xarxes de metro i autobús que es desenvoluparà a través d’un procés participatiu amb el teixit associatiu de l’àmbit de les dones.

Segons la presidenta de TMB, Rosa Alarcón,  “volem que el transport públic sigui un espai segur des de tots els punts de vista, ara més que mai a nivell sanitari per la Covid-19, però el metro i el bus han de ser espais segurs per a que les dones viatgin tranquil·les”. Alarcón afirma que es tracta “d’un pla innovador i pioner, ja que des de TMB mostrem el ferm compromís per la plena seguretat del col·lectiu femení”.

La diputada Lluïsa Moret ha afirmat que “iniciatives com aquesta contribueixen a eradicar el concepte ‘geografia de la por‘, en referència a l’autocensura que s’imposen les dones a l’hora de circular per l’espai públic”.

Propostes a implementar als transports de TMB

A nivell operatiu, entre les recomanacions i mesures a implementar a la companyia destaquen realitzar auditories de gènere, crear funcionalitats a les aplicacions mòbils corporatives, establir un canal específic al servei de queixes i d’atenció a la ciutadania per canalitzar i fer seguiment d’aquest tipus de comportaments i fer accions formatives i informatives en matèria de prevenció, detecció i protecció contra l’assetjament sexual, adreçades al personal en contacte més directe amb els usuaris.

Concretament, el pla també detalla una proposta de mesures per implementar a la xarxa de metro com ara incrementar la presència d’agents de seguretat, crear un sistema de videovigilància específic dins dels combois a partir de la prova pilot actualment en curs, major presència d’agents policials, millorar la il·luminació de vestíbuls, andanes i passadissos o fins i tot incorporar un fil musical que generi un ambient més amable i acollidor al suburbà. Quant al bus, també aposta per incrementar els agents de seguretat i autoritats policials i el sistema de videovigilància específic; a més d’establir un sistema de parades a demanda en rutes d’autobusos d’àrees perifèriques i assegurar la visibilitat a les marquesines de les parades de bus gestionades pels diferents ajuntaments implicats.

El pla també proposa un protocol d’actuació entre els diferents responsables, àrees i departaments interns de TMB davant d’un incident de caràcter sexual o de gènere que es pugui produir a les xarxes de metro i bus.

Un de cada 5 casos d’assetjament en llocs públics passa al transport

Segons l’enquesta de mobilitat de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), el 60% de les persones que utilitzen la xarxa de transport públic són dones i les dones que han estat víctimes de violència masclista assenyalen l’esfera pública com l’escenari més habitual de l’assetjament sexual, i entre els espais públics, el transport figura en primer lloc, amb el 21,6% dels casos.