Ple Municipal
Un moment del Ple Municipal on s'ha aprovat la declaració

El grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) ha presentat en el Ple Municipal d’aquest matí una declaració política on s’insta a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i a la Generalitat de Catalunya a construir un sistema de park & ride en els 36 municipis metropolitans barcelonins. La declaració ha estat aprovada per unanimitat de tots els grups municipals del plenari.

La proposició recorda que “el Pla Director de Mobilitat de la regió metropolitana de Barcelona, que s’acaba d’aprovar, incideix en la necessitat d’accedir de forma sostenible, mitjançant transport públic o bicicleta, a les zones d’activitat econòmica”. En aquest sentit, els republicans estan segurs de que “els aparcaments d’intercanvi modal vehicle privat-transport públic, en aquest cas el park & ride, contribueixen a transvasar  viatges del transport privat cap el transport públic i són una inversió pública totalment justificada, amb un alt retorn socioambiental, de manera que la seva construcció i subvenció justificarien aportacions públiques més decidides”.

Ara mateix, segons explica la part expositiva de la declaració, hi ha estacions de park & ride a sis municipis metropolitans amb unes 423 places d’aparcament: Castelldefels, Sant Joan Despí, Cornellà, El Papiol, Sant Just Desvern i Cervelló. La declaració demana que en aquest sistema que s’hauria d’implementar hi hagi al menys una estació de park & ride per municipi.

Mónica Parés, portaveu del grup del Partit Popular (PP), ha explicat que vota a favor de la declaració “atès que estem davant d’un compromís adquirit per l’Àrea Metropolitana amb els Ajuntaments, i també perquè és necessari seguir avançant en la millora de la mobilitat amb l’increment i la incentivació d’ús del transport públic, i aquí els aparcaments d’intercanvi modal poden facilitar l’arribada i, per tant, l’ús del transport públic”.

Isidre Casas, portaveu de Junts per Gavà (JUNTS), ha destacat que el seu grup està “molt d’acord en prioritzar aquest sistema d’aparcaments d’intercanvi i en seguir demanant inversions en infraestructures de millora del transport públic de competència estatal. És cert que per incentivar que la ciutadania deixi el transport privat i agafi el públic s’hauria de produir una millora substancial del transport públic, especialment a Renfe”.

Miguel Herrera, portaveu de Podemos (PODEMOS), ha explicat que “és important fomentar l’ús del transport públic i aconseguir que cada vegada s’utilitzi menys el transport privat”. En aquest sentit, els morats defensen l’ús de la bicicleta “que s’ha d’incentivar el màxim possible no només amb estacionaments de bicicletes a prop de serveis de transports públics, sinó també adaptant l’interior d’aquests transports públics per facilitar que la gent pugui viatjar amb les bicicletes”.

Miguel Ángel Ibáñez, portaveu de Ciutadans, Partido de la Ciudadanía (Cs), ha recordat de la seva banda que, a banda d’aquestes estacions d’intercanvi modal, “el que necessitem són estacions de transport públic, i aquesta declaració ratifica les peticions fetes des del nostre grup reclamant que, per exemple, el Pla Roca inclogui una estació d’intercanvi modal. Hem de fomentar el transport públic eficient i de qualitat, i aquest és el futur, no podem seguir construint carrils de circulació un a sobre de l’altre”.

Per últim, Jordi Tort, portaveu del grup del Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC), ha justificat també el seu vot favorable a aquesta declaració explicant que “des del municipi estem impulsant diferents accions en l’àmbit de la mobilitat sostenible, i l’AMB té un pla presentat el setembre on s’explica quines inversions es faran en matèria de mobilitat sostenible, i on quatre milions d’euros en aquest mandat. Ara faltaria que la Generalitat fes una planificació del mateix estil i sapiguem els municipis quina és la previsió d’inversió i a on la pensen aplicar, si és allà on fa més falta o és, com passa a vegades, allà on acostumen a tenir més rèdit polític”.