Suspensió de la taxa de terrasses a bars i restaurants fins a finals d’any

El Ple Municipal celebrat avui per videoconferència ha donat llum verda a noves iniciatives per contribuir a la recuperació de l’economia local davant la situació d’emergència sanitària per la COVID-19.

Ple Municipal
Ple Municipal per videoconferència del dijous 4 de juny de 2020

Amb el suport unànime de tots els grups municipals: PSC, ERC, Ciutadans, Podemos, Junts per Gavà i Partit Popular,  s’ha donat llum verda a la suspensió de la taxa de terrasses a bars i restaurants fins a finals d’any. A l’inici de l’estat d’alarma, decretat el 14 de març, l’Ajuntament ja va decidir no girar cap rebut d’aquestes taxes o cànons mentre es mantingués la seva vigència i els establiments haguessin de romandre tancats. Ara, coincidint amb la reobertura de terrasses dins del procés de desconfinament per fases, la mesura s’amplia fins a finals d’aquest exercici. Actualment a Gavà hi han 154 terrasses.

Aquesta intervenció suposarà que l’Ajuntament de Gavà deixarà d’ingressar 74.000 euros per aquesta taxa. Uns recursos que restaran en mans dels titulars dels establiments.

El Ple també ha aprovat dues iniciatives del sector comercial i empresarial: els nous reglaments del Consell Municipal del Comerç i del servei Starting.

El consell és un òrgan de participació sectorial de caràcter consultiu i deliberatiu de l’Ajuntament de Gavà que articula la participació ciutadana en l’àmbit del comerç local. Té com a finalitat informar, proposar, consultar i assessorar en tot allò que afecti el comerç de la ciutat.

L’aprovació d’aquest Consell de Comerç, amb els vots del PSC, ERC, Ciutadans, Junts per Gavà, Partit Pupular l l’abstenció de Podemos, arriba en un moment clau per a poder abordar amb especial atenció i amb el mateix sector la reactivació comercial post-COVID. Ja que han estat molts els comerços i serveis de la ciutat que han hagut de paralitzar la seva activitat ordinària a causa de l’estat d’alarma i ara han d’adaptar-se a un nou context de mesures de prevenció i nous estils de consum.

El nou Consell Municipal de Comerç  inclou la representativitat del sector comercial i de serveis de Gavà, i també representants d’altres actors socioeconòmics com les associacions veïnals, Cooperativa Agropecuària, teixit empresarial, entitats i representació de comerços de tots els barris de la ciutat.

El  reglament també estableix que el Consell es reunirà un mínim de 3 vegades l’any. Es preveu que la primera sessió se celebri el mes d’octubre.

Potenciació de l’starting

El Ple Municipal també ha donat suport a la renovació del servei Starting, amb l’objectiu de potenciar la creació i la consolidació d’activitats empresarials a la ciutat amb els vots del PSC, ERC, Podemos, Junts per Gavà i Partit Popular i l’abstenció de Ciutadans.

L’objectiu és que l’Starting sigui encara més atractiu i competitiu en relació amb serveis similars, públics o privats, que es troben al territori i que han evolucionat els seus models / ofertes. Alhora també es pretén oferir més facilitats i valor afegit a aquells negocis que vulguin arrencar, desenvolupar-se o consolidar-se a Gavà, fent ús d’aquest servei municipal.

Els requisits d’accés dels usuaris allotjats seran més flexibles, ampliant la tipologia d’empreses que hi poden accedir. S’incorporen persones emprenedores i empreses amb més de tres anys d’antiguitat amb una nova línia d’activitat.

Es facilitarà la tramitació a través dels requeriments de documentació adaptats a cada tipologia d’empresa (empresa no constituïda o constituïda).

També s’ha aprovat l’ampliació del termini per legalitzar-se com a empresa en cas d’empreses no constituïdes: d’un mes a sis mesos en l’usuari allotjat i a tres mesos en l’usuari domiciliat.

Els criteris d’avaluació prioritzant principalment empreses de nova creació i de determinats sectors: economia circular i verda, economia social, solidària i cooperativa i projectes de les tecnologies de la informació i la informàtica així com les indústries creatives. La duració de la cessió d’ús: es modifica el temps de contracte d’un any a dos anys, prorrogable a un any més.

L’Starting preveu tres modalitats principals de serveis per donar resposta a les diferents demandes del teixit emprenedor. Són: Despatx Viver Empreses, espai compartit (coworking) i domiciliació d’empresa.