Tornaboda bunyols i moscatell
El ball de la Tornaboda

L’esbart Brugués de Gavà i la colla de Viladecans, amb l’acompanyament dels grallers, es van trobar aquest diumenge a les 13 hores, al Parc de la Torre Lluc, per ballar plegats, la Tornaboda i el Patatuf, dues senzilles i tradicional coreografies típiques de la celebració del Carnaval a la nostra ciutat. Es tracta de balls que representen la reconciliació entre ambdues poblacions que històricament rivalitzaven i que durant el Carnestoltes s’evidenciava en la esbojarrada batalla de verdures que es feia al pont de Can Sellarès. D’aquí, que ara els grups dansin primer a la plaça de la vila de Viladecans, després a can Sellarès i culminin la trobada a Gavà. El ball rau de l’antic costum medieval en què existia el dret de pernada. Per sortejar-lo, els nois anaven de noies i les noies de nois. De manera que quan el compte arribava trobava que les mosses eren molt lletges i marxava sense exercir el seu dret.

La Tornaboda que, segons explica des de l’Esbart Brugués, Joan Martí, al programa Amb G de Gavà, de Ràdio Gavà “és un conjunt de danses que daten del segle XIX, però va estar molt temps sense dansar-se i la seva coreografia actual que és la recuperada fa 40 anys no s’ajusta a la inicial. Malgrat tot, Martí assegura que “la manera actual de posar-la en escena, amb 8 parelles de cada colla que, d’inici dansen cadascuna per un cantó, i al final s’intercanvien per dansar plegats, ja està prou arrelada i consolidada”.

La festa va culminar amb el ball del Patatuf amb tots els ciutadans i ciutadanes i la degustació de bunyols i moscatell.

Festa infantil de disfresses

El Gripau Blau va amenitzar la festa infantil.

Abans d’aquest acte, pels volts de les 11.45 h, es va fer el ball de disfresses infantil, a càrrec del grup El Gripau Blau, mentre que a la tarda, va tenir lloc el ball de carnaval per a la gent gran al Casal Municipal de la Gent Gran Torre Lluc.

 

PUBLICITAT