L’Ajuntament de Gavà ha fet saber a través de les xarxes socials que, del 16 al 18 de setembre, entre les 7.00h i les 18.00h, es durà a terme un tractament fitosanitari preventiu i periòdic pel control del morrut de les palmeres

El morrut de les palmeres (Rhynchophorus ferrugineus) és un coleòpter de la família dels curculiònids, originari del sud-est asiàtic i la Polinèsia, que s’ha estès de forma continuada per altres zones de clima temperat, colonitzant diferents espècies de palmeres.

El morrut té entre 2 i 5 cm de llarg, de color vermellós i amb una mena de bec allargat. Per detectar que una palmera està afectada pel morrut, cal analitzar els símptomes externs que manifesta la palmera. En concret, com que el morrut s’instal·la preferentment en el que es coneix com a ull de la palmera (la part més alta), la seva activitat afecta inicialment a les palmes que neixen d’aquest ull i que creixen de manera vertical.

La larva del morrut menja i fa galeries a la base d’aquestes palmes de manera que, en poc temps, s’acaben desprenent de l’ull de la palmera. Les fulles afectades es poden arrancar fàcilment i, en el seu punt d’inserció, es poden observar les galeries excavades per les larves i la presència de capolls. Així, les palmeres afectades no tenen les palmes centrals verticals (han caigut i normalment es recolzen sobre les palmes més perimetrals), per tant mostren una corona (capçada) aparentment aixafada. En altres paraules, la imatge externa de la palmera seria similar a l’efecte d’un escapçament de les palmes superiors. Aquest tipus d’atac ocasiona la mort de la palmera. En el cas de la palmera datilera es registren també atacs a la base dels troncs.

El tractament preventiu que es farà servir (Acetamiprid 20%) està autoritzat per al seu ús a l’espai públic i té aplicació localitzada a la palmera. Tanmateix, es recomana no aproximar-se a la zona mentre tenen lloc les tasques dels operaris

Zones afectades on s’actuarà

  • Plaça Catalunya
  • Joan Carles I
  • Sant Pere
  • Santa Teresa
  • Roger de Flor
  • Av. Bertran i Güell
  • Jardins Ramon Muntaner
  • Plaça Blas Infante
  • CEIP Eramprunyà
  • Parc Sant Sant Jordi
  • Riera Sant Llorenç
  • Gavà Mar (platja)

 

 

PUBLICITAT