L’Ajuntament de Gavà incrementarà els pròxims anys la xarxa ciclable al municipi, augmentant en 15 quilòmetres la trama actual. Actualment Gavà compta amb prop de 30 quilòmetres d’eixos ciclables: els carrers de vianants on es permet el pas de bicis, els carrers de plataforma única, els carrils bicis en vorera o en calçada segregats, i els ciclo-enllaços. S’inclou també el carril bici de la C-245 que ha de permetre una major connectivitat amb Castelldefels i els polígons industrials i facilitarà els viatges d’intermodalitat amb el transport públic.
Dissabte passat, coincidint amb la celebració de la Setmana de la Mobilitat, l’alcaldessa Gemma Badia va anunciar diferents actuacions “per posar en valor l’ús de la bicicleta com mitjà de transport sostenible, ràpid i saludable, i també del patinet”.
Aquesta ampliació de la xarxa ciclable es farà seguint les directrius que estableixi el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, amb l’objectiu d’anar reduint la mobilitat relacionada amb la combustió i recuperar l’espai públic per a usos socials. En una primera fase, d’aquí a 2024 Gavà ampliarà la xarxa ciclable en 4,5 quilòmetres de carrils bici. Aquests es crearan a l’avinguda Eramprunyà, carrers de Sant Lluís i Antoni Gaudí, i a l’avinguda Joan Carles I, des de la rotonda de l’avinguda Eramprunyà fins al carrer d’Apel·les Mestres.

Segons va explicar l’alcaldessa, “habilitarem un circuit ciclable que gairebé farà la volta a la ciutat. Estem intentant que tothom, des de diferents punts de Gavà tingui habilitat un carril bici ben a prop per poder moure’s no només fins a la platja, sinó també fins als municipis veïns. I ja de cara a 2030, la planificació és arribar a incrementar la xarxa amb 11 quilòmetres més”.
Les intervencions previstes en una fase posterior passen per millorar les connexions del nucli urbà amb els barris de Ca n’Espinós, la Sentiu, Can Tries i el costat muntanya de la C-31 a Gavà Mar; dissenyar i millorar els itineraris ciclables en diferents carrers del nucli urbà; connectar el barri marítim amb l’aeroport; millorar les connexions intermunicipals dels polígons industrials; i millorar els accessos als centres de generació més importants, com centres escolars, equipaments municipals i polígons.
D’aquesta manera, la previsió és que Gavà compti l’any 2030 amb 45 quilòmetres de xarxa ciclable.
Aquesta ampliació de la xarxa ciclable anirà acompanyada de l’augment de places d’aparcaments segurs per a bicicletes. Gavà compta actualment amb 211 places i la previsió és incrementar aquest nombre als indrets on siguin més necessàries, com ara prop d’equipaments, centres educatius i ambulatoris. S’hi poden afegir aparcaments temporals a la platja durant la temporada d’estiu, com la prova pilot que s’ha portat a terme aquest cap de setmana a Gavà Mar amb l’habilitació d’un espai amb vigilància per aparcar la bicicleta o el patinet. A més, a començaments de 2023, Gavà estrenarà el servei de bicicleta elèctrica pública compartida promogut per l’AMB, amb 11 estacions i 121 bicicletes.
També relacionat amb aquesta renovada aposta per la mobilitat sostenible, Badia es va referir el passat dissabte a la nova ordenança de circulació que entrarà en vigor pròximament i que, atenció, també regularà l’ús dels vehicles de mobilitat personal, entre ells els patinets: “Aquesta regulació, que serà més específica per a Gavà, inclourà diferents normatives. Per exemple, a més de l’ús del casc també hi haurà una restricció d’edats i es regularà els indrets per on podran circular i per on no podran fer-ho. Cada cop hi ha més patinets i això genera problemes de convivència amb vianants que cal evitar”.