Doctor Xavier Alba
Doctor Xavier Alba

Aquest estiu han tornat les obres al CAP Gavà 1. Què s’hi ha fet?

Cada estiu aprofitem per millorar les estructures. És un CAP que té més de 40 anys i, de fet, hem anat fent-hi diferents obres. L’any passat vam fer les consultes de la part esquerra, amb la renovació completa de l’enrajolat, el terra i les finestres. Enguany, ho hem fet a la part dreta. Ens queda per renovar la planta baixa, que l’any vinent esperem poder-la fer.

També hi ha noves consultes?

Per a les nostres necessitats n’hauríem volgut fer més, però, al final, amb els tècnics hem dissenyat un espai que ens anirà molt bé perquè en necessitem, d’espais nous. A més, hem aprofitat més bé l’espai d’algunes consultes i s’han engrandit una mica gràcies a un canvi de portes.

Són la consulta d’odontologia i la de ginecologia…

Sí. S’havien d’adaptar a unes noves normatives i s’ha aprofitat per canviar coses tant a odontologia com a ginecologia. És un centre que ho necessitava des de fa molt temps i crec que hi hem fet una millora bastant important.

Quina és la situació, ara per ara, al CAP Gavà 1?

Ara ja hem tornat a l’horari de 8 a 20 h amb els serveis d’odontologia i ginecologia recuperats i donant el mateix servei que abans de l’estiu. Està normalitzat quant a l’horari, però amb els condicionants que actualment tenim per la Covid-19. Estem fent una activitat telefònica més que no pas presencial. Per uns criteris de seguretat i de la mateixa arquitectura del centre, mirem que no calgui que moltes persones hi vinguin presencialment. Tot i així, cada cop fem més visites i esperem que l’evolució de la pandèmia ens permeti seguir-ne fent encara més.

L’atenció no presencial, per telèfon o en línia, ha arribat per quedar-se?

Jo crec que sí. I aquesta és la lectura positiva del moment que estem passant. Ja fa anys que estem intentant introduir-ho i això ens ha permès accelerar-ho. Perquè no cal que les persones vinguin al centre si no ho necessiten. Si podem resoldre la seva demanda a distància, ho hem de fer i així ni es perd el temps al centre ni s’exposa al virus. Però aquest és un procés que hem d’anar fent de mica en mica perquè les tecnologies encara no van tan de pressa com voldríem i no estan completament esteses. Però és una manera de treballar que hem d’introduir sí o sí, i la nova normalitat l’ha d’incorporar efectivament. Hi ha molts tràmits administratius que podem fer per telèfon, per correu o telemàticament i així podem dedicar la presencialitat a allò que aporti valor: si has de visitar una persona, si l’has d’escoltar més atentament o si has de fer una cura.

En relació amb la Covid-19, com es treballa ara mateix als CAP de Gavà?

Juliol i agost han estat mesos d’escalada i això ens ha condicionat força l’activitat. Eren dos mesos en què confiàvem poder recuperar coses; mesos en què els professionals fan vacances… i ens hem trobat amb una pujada de la incidència d’infecció per coronavirus bastant important. I això ens ha condicionat. Ara al setembre estem una miqueta millor, però ja encadenem amb l’inici del curs a les escoles i això ens aporta activitat relacionada que afecta la resta d’activitats.

Les PCR són ben habituals actualment. Quantes se’n fan als CAP?

Tant al CAP 1 com al 2 se’n fan entre 30 i 50 diàries, al marge de l’activitat d’assistència… que no s’atura.

Es parlava de fer-les fora dels centres?

Actualment la idea és treure dels CAP totes les PCR que no són espontànies i centralitzar-les en un punt de la ciutat. És a dir, si algú es troba malament i cal una PCR, se seguirà fent al CAP. La resta, les que són programades de seguiment de contactes, es faran en una altra banda. Seran més àgils, els pacients ho tindran més fàcil i els centres ens descarregarem d’aquesta feina. Serà un punt centralitzat i amb personal contractat específicament. Esperem que això ens permeti anar tornant a les activitats més habituals. La Covid-19 ens ha envaït completament el dia a dia, però les necessitats de la població segueixen sent les mateixes que abans. Per això hem de mirar de tornar com més aviat millor a la normalitat.

Aquesta situació ha fet que cada dia hi hagi cues davant dels CAP i ha generat malestar entre els usuaris…

Ens sap molt greu tenir aquestes cues a fora. Mirem de fer-ho el millor possible, però la capacitat del centre s’ha reduït moltíssim per motius de seguretat. Tres cadires s’han convertit en una, per dir-ho d’alguna manera. Això condiciona molt, més quan estem parlant de centres petits com són els de Gavà. Per això intentem que les persones no vinguin si no hi ha una necessitat presencial, però és cert que els nostres mitjans tècnics són millorables i també que hi ha persones que no tenen accés a les noves tecnologies i venen a la porta a demanar coses que es podrien solucionar a distància. Confiem que, pròximament, puguem organitzar-ho més bé. Som completament sensibles a aquest problema i l’hem de millorar. A més, les cues donen la imatge que no hi ha ningú a dins o que no estem visitant i això està molt allunyat de la realitat.

Quantes persones poden visitar actualment?

Es pot dir que gairebé hem recuperat els contactes amb els ciutadans anteriors a la pandèmia. Perquè, en xifres genèriques aproximades, més de 200 persones al dia es visiten presencialment a cada centre. Tant adults com infants, ginecologia, treball social, odontologia… Sembla que hi ha aquesta sensació que no estem fent visites presencials, però no és pas així.

I no presencials?

Ben bé podem estar en xifres de 250 o 300 comunicacions diàries per trucada o per correu electrònic. És l’activitat que estem fent. El que no estem fent és el model anterior en què la persona decidia com i quan visitava la consulta del seu sanitari. Això ja no és possible, malauradament. Hem de mantenir el criteri de programar les visites per portar les persones en el moment més precís per fer l’assistència, malgrat que cada dia rebem peticions espontànies i, a diferència del que passava el mes d’abril en ple confinament, ara sí que podem atendre’n moltes perquè entenem que hi ha una necessitat de donar sortida a determinades peticions.

Com s’aconsegueix aquest canvi?

Aquest canvi obligat és un procés al qual tots ens hem d’adaptar, no només els usuaris. Nosaltres també estem molt acostumats al contacte directe amb les persones i hi ha companys a qui això de fer visites per telèfon els costa força. És un procés que hem de fer tant usuaris com professionals i hem de tenir paciència els uns amb els altres i una miqueta de marge perquè aquestes coses s’han de fer a poc a poquet. Per això encara fem visites presencials que es podrien haver fet a distància perquè entenem que la persona potser ho necessita. Però l’ideal —insisteixo— és només fer la presencialitat quan venir al centre aporta un valor.

És la nova normalitat…

I no pot ser mai la que teníem abans, perquè era una mica sobremassificada, però sobretot que puguem donar sortida a totes les necessitats dels nostres ciutadans amb criteris d’idoneïtat i qualitat. I aquesta és la situació.

 

Biografia Xavier Alba

Xavier Alba és llicenciat en Medicina i Cirurgia per la Universitat de Barcelona. És especialista en medicina familiar i comunitària. Fa de metge de capçalera des de fa més de 25 anys i ja en fa prop de 20 que té responsabilitats de gestió a lAP, els últims set ha estat dirigint l’atenció primària de Gavà i Begues. Una feina que, en els darrers set mesos, ha estat especialment intensa a causa de la pandèmia de la Covid-19. Una emergència sanitària que ha obligat a reformular la manera mateixa d’oferir l’assistència mèdica. A més, com està passant els darrers estius, el CAP Gavà 1 ha estat en obres de renovació. Ara, amb una nova part de l’equipament enllestida i l’inici del curs escolar, la primària gavanenca afronta una temporada que serà complicada amb el doctor Alba al capdavant.
Quan no fa de metge, en Xavier Alba fa de pare de dues filles i és aficionat al futbol, les sèries i la literatura curiosa.