A Gavà l'actuació abasta tota la C-245 al llarg de 2,8 quilòmetres
L'alcaldessa, Raquel Sánchez, durant la visita

El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda, i els alcaldes i alcaldesses de Cornellà de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Gavà i Castelldefels, i el regidor de Planificació Territorial de Viladecans, han visitat avui les obres en execució per a la millora de la integració urbana de la C-245, que inclou la construcció d’un carril bus i una via ciclista.

Aquesta actuació, impulsada per la Generalitat, l’AMB i els cinc ajuntaments metropolitans, reconvertirà la carretera comarcal C-245 en un espai urbà i metropolità. Les obres compten amb un pressupost d’adjudicació de prop de 32 MEUR. Durant la visita, el secretari Gavín ha remarcat que aquesta “és una infraestructura pensada en la nova mobilitat, que clarament prioritza el transport públic i la bicicleta”, alhora que “representa un exemple de col·laboració institucional”.

Els treballs van començar entre el juliol i el setembre passats a Sant Boi de Llobregat, Viladecans, Gavà i Castelldefels. Aquestes intervencions permetran transformar la C-245, una via que uneix uns municipis, on viuen, en total, més de 350.000 persones. Es preveu que la nova C-245 s’anirà posant en servei a mesura que els trams estiguin finalitzats, durant el segon semestre de 2022. L’obra estarà finançada per la Generalitat –10 MEUR– i el món local,  encapçalat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), la part restant.

Aquesta actuació transformarà la C-245 en un vial més urbà, de manera que millorarà la vertebració dels municipis per on transcorre, alhora que, amb la construcció del nou carril bus i de la nova via ciclista, afavorirà una circulació més fluïda del transport públic, millorarà i augmentarà serveis d’autobús i fomentarà una mobilitat més sostenible, en un context d’emergència climàtica.

Amb aquest projecte, els serveis d’autobús podran ser més directes i més eficients energèticament, i tindran una velocitat comercial més atractiva, fet que facilitarà reduir l’ús del cotxe i atraure’l cap al transport públic. Es calcula que el transvasament cap a l’autobús, com a conseqüència, permetrà deixar d’emetre a l’atmosfera 291 tones de CO2 a l’any. 

Corredor potent en transport públic i mobilitat sostenible

La carretera C-245, paral·lela a la C-32, és un dels eixos vertebradors del Baix Llobregat, atès que permet la connexió de cinc municipis de la comarca amb Barcelona. Presenta trams de molts tipus, ja que creua tant nuclis urbans residencials, com àrees industrials i zones en procés de desenvolupament urbanístic.

De trànsit intens, aquest corredor de la C-245 suporta uns 35.000 viatgers en autobús cada dia; en algun tram, s’arriben a registrar més de 600 circulacions diàries d’autobusos, amb més de 40 en hora punta. El nou carril bus permetrà augmentar fins a un 25% la velocitat comercial en els trams urbans, així com guanyar seguretat del trànsit i fiabilitat dels serveis de transport públic En aquesta infraestructura reconvertida, l’AMB implantarà la línia d’altes prestacions i ocupació Metrobús 8, que farà el recorregut de tot l’eix, de punta a punta.

Actualment, la C-245 presenta característiques molt diferenciades al llarg del seu recorregut, amb seccions d’ample variable i configuracions particulars segons els àmbits que travessa. Aquesta via compta amb alguns trams de via ciclista, als quals ara se’ls donarà continuïtat. Aquesta remodelació de l’eix viari integrarà bona part de l’eix Bicivia 7, que també connectarà amb d’altres eixos de la Bicivia Metropolitana: l’eix Bicivia 5 a l’alçada de Cornellà de Llobregat i enllaçarà amb la Bicivia 2 a Sant Boi de Llobregat, resseguint la marge dreta del riu Llobregat. També connectarà amb la Bicivia 1, que anirà paral·lela al litoral metropolità, a Castelldefels platja.

El projecte transforma aquest eix viari des de l’avinguda Ciutat de Màlaga de Castelldefels fins a l’intercanviador de Cornellà de Llobregat, on es troba el ferrocarril de Rodalies, línia 5 de metro i Trambaix. Aquest és el traçat, dividit per trams, i les seves principals característiques:

  • Castelldefels:El tram té una longitud d’1,8 quilòmetres, des de l’avinguda Ciutat de Màlaga fins al límit del terme municipal, situat a la cruïlla amb l’avinguda de l’Habana Vieja. Comporta la remodelació total de la Plaça Colom, reduint la mida de la rotonda, fent-la més urbana i afavorint els recorreguts dels vianants. En aquest àmbit, actualment s’estan executant tasques de demolició i d’excavació de la caixa de paviment per a la formació de la nova secció de la calçada definitiva.
  • Gavà: L’àmbit d’actuació abasta tota la C-245 en el seu pas pel municipi al llarg de 2,8 quilòmetres. Inclourà la formació d’un  nou pas de vianants davant l’accés al tanatori semaforitzat a demanda per garantir la seguretat de les persones usuàries. En aquesta zona, s’està desbrossant la zona del carril bici en el tram no urbà.
  • Viladecans:El tram d’actuació al terme de Viladecans comprèn la C-245 al seu pas pel municipi, en prop de 2,5 quilòmetres. Entre el carrer Pi i Margall fins al carrer de la Vila hi haurà dos carrils combinant bus, vehicles privats i bicicletes. En aquest tram, també es duen a termes treballs de demolicions i d’excavació de la caixa de paviment per a la futura calçada.
  • Sant Boi de Llobregat:L’itinerari d’actuació té una longitud de 2,5 quilòmetres, fins a la plaça Parellada. Es pot formar un carril exclusiu per sentit per a l’autobús en tot el tram. S’estan executant treballs de demolició i excavacions per al carril bus entre el límit amb Viladecans i la riera Fonollar.
  • Cornellà de Llobregat:Des del creuament del Llobregat fins a l’inici del trama urbana, es formarà un carril bici aprofitant camins existents. L’actuació sobre la C-245 comença a la rotonda de l’Avinguda del Baix Llobregat fins a la carretera de Sant Joan Despí, on es forma un carril exclusiu per a l’autobús. Després d’un tram on es manté la configuració existent, el projecte finalitza a l’intercanviador de Rodalies, línia 5 metro i Trambaix. Abasta una longitud total de 2 quilòmetres, sumant la part interurbana i la urbana. En aquest tram, s’està pendent de disposar dels terrenys per iniciar els treballs.

 Millora de la intermodalitat

El nou projecte afavorirà l’oferta i la competitivitat del transport públic i contribuirà a la millora de la qualitat de l’aire de la regió metropolitana de Barcelona així com a la millora de la intermodalitat, amb la construcció d’estacions d’intercanvi.

PUBLICITAT