Alerta per vent fins al migdia
Foto: Xavi Cabo Papiol

El Servei Meteorològic de Catalunya manté actiu, fins al migdia, els avisos per fort vent i mal estat de la mar a tota la costa central, raó per la qual demana a la població que vagi amb compte. Com ja és sabut, està prohibit acostar-se a roques i espigons on les onades trenquin amb força. També es demana precaució a l’hora de circular, sobretot a motoristes i ciclistes, i es recorda que cal retirar tendals i altres elements de balcons i terrasses que puguin caure.

Els meteoròlegs esperen que l’ambient s’encalmi en les properes hores. Avui lluirà el sol i les temperatures seran més suaus però l’estabilitat total no arriba ja que hi ha diversos sistemes frontals que ens aniran creuant. A la nit, arribaran núvols i ruixats

Durant el cap de setmana, el temps serà força canviant, amb alternança de núvols, clarianes i alguns ruixats, sobretot de cara a diumenge. El vent tampoc no marxarà del tot.

Com hem de conduir amb vent fort?

A la carretera, on una ràfega inesperada ens pot treure de la via o fer-nos canviar de carril involuntàriament, hem d’estar atents als arbres per si es mouen les branques o notem qualsevol alteració que ens pugui proporcionar informació d’on i amb quina força ve el vent. I a la ciutat, veure si hi ha objectes poc pesats que es moguin, cosa que sembla obvi però que ens ha de posar en situació de prevenció.

Hem de tenir en compte en conduir amb vent molt fort el pes, el tipus i la forma del nostre vehicle. Per exemple, si anem amb moto, un vent fort ens pot fer caure fàcilment, encara que tampoc cal fer-se la idea equivocada que a major pes li correspon més seguretat. Hi ha molts vídeos a internet en què podem veure camions per autopistes que per un cop de vent acaben perdent completament el control.

Si estàs conduint i de sobte et trobes amb vent fort, el primer que has de fer és reduir la velocitat immediatament i posar els cinc sentits a la carretera; cal prendre-s’ho amb calma perquè hi ha massa factors que se’ns poden posar en contra en un obrir i tancar d’ulls. El segon és allunyar-te al màxim possible de camions, camionetes i turismes amb remolcs grans o caravanes, perquè tenen més problemes en aquests casos. I a l’hora d’avançar, atents a l’anomenat efecte pantalla, que ens pot fer perdre completament el control del nostre vehicle pel canvi sobtat de l’equilibri de forces; per això, millor no avançar.

Tècnica al volant

Pel que fa a la tècnica en la conducció, primer, alerta màxima i les dues mans ben agafades al volant. I si cal, hem d’anar contrarestant la força del vent. També és molt recomanable anar en règim de revolucions altes, perquè com més revolucionat vagi el motor, més resposta tindrem i, per tant, més seguretat.

És fonamental mantenir-nos al centre del carril. Un cop de vent lateral ens podria fer envair el carril contrari, per la qual cosa és molt millor tenir prou espai de reacció.

Una altra cosa molt important és anar amb compte a les sortides dels túnels i de les zones protegides del vent perquè poden ser traïdores.

I en tots els casos, però especialment amb vent, cal portar la pressió dels pneumàtics com indica el fabricant.

Encara que com és lògic, si el vent bufa molt fort el millor és parar en un lloc segur i esperar que afluixi.