BaixBus
Mesures excepcionals per aïllar als conductros del passatge en els autobusos. (Foto: cortesia de Tomás Lizondo)

BaixBus ha assegurat avui que “cap treballador es veurà afectat per un ERTO”. D’aquesta manera és com BaixBus ha anunciat que les empreses del grup, és a dir, Mohn SL, Oliveras SL, i Rosanbus SL, “han retirat la sol·licitud de l’Expedient de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO) que van presentar davant el Departament de Treball el passat 26 de març”. BaixBus afegeix que “sent així, i en els moments actuals d’excepcionalitat que vivim, cap treballador o treballadora d’aquests operadors es veurà afectat per aquesta mesura de suspensió temporal del seu contracte laboral”.

Des del sindicat Confederació General del Treball (CGT) de Catalunya valoren aquesta decisió com a “molt positiva”, en paraules de Tomás Lizondo, delegat sindical a Mohn. Tot i això, Lizondo matisa que “la resolució d’Inspecció de Treball que hauria d’haver arribat el divendres ha arribat avui, i aquesta resolució el que fa es denegar l’ERTO. De fet, l’empresa ja ens ha enviat una carta en la que diu que assumeix tots els dies que ens havia descomptat de la nòmina, que ho intentarà regularitzar l’abans possible, i que a partir d’ara tots els dies que no tinguem servei seran assumits per l’empresa”.

En total poden haver quedat afectats “entre uns 150 i uns 160 treballadors que han vist la seva nòmina reduïda” a causa de l’aplicació retroactiva de l’ERTO, que és una mesura que BaixBus va presentar en veure que l’AMB decretava una reducció del servei a causa de l’estat d’alarma decretat pel govern espanyol.

Així doncs, tranquil·litat per aquesta banda pels treballadors de BaixBus. Però, com a personal de risc en veure’s obligats a sortir al carrer per treballar, encara els queda molta feina per endavant. Respecte a la denuncia que feia CGT en el sentit de que els treballadors del grup no havien rebut equips de protecció, Lizondo destaca avui que “avui ens han començat a donar unes mascaretes que tres entitats han donat al grup”. Les entitats són l’Associació Dones de Sant Josep de l’Hospitalet de Llobregat, la Fundación Comportamiento Can Can d’El Prat de Llobregat, i l’Asociación Cívico Cultural Alcalá Nos Importa de (¡atenció!) la província de Sevilla. Entre aquestes tres associacions han donat 500 mascaretes “fetes artesanalment pels membres d’aquestes tres entitats, és a dir, que no tenen cap homologació”, amb l’objectiu de repartir-les entre els conductors.

De totes maneres, els autobusos del grup circulen amb diverses mesures de protecció per tal d’aconseguir aïllar als conductors del passatge, mesures que “van ser les primeres accions que es van prendre a principis de març quan el tema del coronavirus va escalar de manera seriosa”. D’una banda, com es veu en aquesta fotografia, els usuaris dels serveis no poden entrar per la porta davantera i tots accedeixen als autobusos per les portes del darrere.

BaixBus
El passatge no pot entrar per la porta davantera dels autobusos (Foto: cortesia Tomás Lizondo)

A més, com es pot apreciar en aquesta altra fotografia, l’espai que queda més a prop del conductor està aïllat per tal que cap passatger es pugui apropar: “Es posa aquest precinte en tots els autobusos en els seients més propers als conductors, el del seu darrere i el més proper a la porta davantera, i així bloquegem aquests seients per tal que ningú pugui seure”.

BaixBus
El passatge tampoc pot apropar-se al conductor. (Foto: cortesia de Tomás Lizondo)

El fet d’entrar per aquestes portes implica que “ara els conductors no cobren el bitllet senzill ni fan bescanvis per tal que els passatgers no tinguin contacte directe amb els conductors”.

BaixBus
Així es veu aquests dies un autobus des del lloc del conductor. (Foto: cortesia de Tomás Lizondo)
PUBLICITAT