calçots
Pañella, inspeccionant uns calçots dels seus camps (Imatge: cortesia de Josep Pañella)

Josep Pañella, president de la Cooperativa Agropecuària de Gavà, ens ha confirmat que “aquesta temporada es produiran a Gavà entre 4 i 5 milions de calçots, que és el que habitualment solen donar cada any els camps gavanencs, no hem baixat unitats tot i que tampoc hem augmentat”. Això es produirà entre aproximadament uns 15 pagesos, “gairebé tots els que som a Gavà, ja que pràcticament tots els pagesos professionals conreem calçots”.

Les expectatives, segons Pañella, “són bones, crec que hi ha força demanda. La restauració ara ja té moltes ganes i, després d’un primer inici el passat novembre, ara ja van a per totes i ara venen les dates fortes de calçot que s’allarguen aquest gener, febrer i fins el març”. De tos aquests 4 ó 5 milions de calçots que es produiran a Gavà aquesta temporada, “la majoria van a parar a MercaBarna, aproximadament el 70%, mentre que la resta es queden a restaurants i establiments de Gavà. De fet, la majoria de restaurants de Gavà que tenen calçots, el que tenen són calçots gavanencs que els servim els pagesos de Gavà”.

Respecte a si hi ha diferència entre els calçots de Gavà i els d’altres llocs a causa de les terres sorrenques característiques dels camps gavanencs, Pañella no vol entrar en aquest debat: “Jo no m’hi fico aquí, però sí que és cert que esl restauradors asseguren que és un calçot més dolç, i això sí que podria ser a causa de la sorra dels camps i de la proximitat del mar”.

calçots
Calçots de Gavà, garantia de qualitat (Imatge: cortesia de Josep Pañella)

La forta calor inusual que ha fet en el mes de novembre, i una mica també al desembre, “no ha afectat ni a la qualitat ni a la quantitat del calçot gavanenc”. I Pañella vol deixar aquest punt molt clar en assegurar que, encara que “la calor i la humitat que ha fet a finals de 2022 ha fet patir molt al calçot, això ha afectat només a la fulla, que perd el verd acostumat. El calçot no perd res, i ha de quedar molt clar que, en realitat, aquestes temperatures altes no han afectat ni a la qualitat del calçot gavanenc, que serà la mateixa de cada any, ni tampoc a la quantitat, ja que es produirà l’habitual de cada temporada”.

Pañella destaca que aquestes calors “responen a un canvi climàtic que també ha afectat, per exemple, a l’all tendre, que a Gavà hi ha un parell o tres de pagesos que el conreen de manera molt important”.

El calçot se sol plantar entre l’agost i el setembre i, “com que la restauració en té moltes ganes, a finals d’octubre i principis de novembre ja es comencen a demanar, tot i que al Nadal aquesta demanda s’atura i ja després es dispara després de Reis”.