Gavà reclama suport europeu contra impacte acústic dels aeroports

L’alcaldessa de Gavà, Raquel Sánchez ha explicat al Parlament Europeu el paper que han de tenir els municipis i les autoritats locals en la gestió del soroll aeroportuari. La seva intervenció ha tingut lloc en una reunió a la qual han assistit, entre d’altres, les eurodiputades Merja Kyllönen i Inés Ayala; Laurent Leylekian, director del projecte ANIMA i Daniel Violato, project manager de la comissió europea

La compareixença s’ha fet en el marc del projecte ANIMA (Aviation Noise Impact Management though Novel Aproaches), una iniciativa de recerca orientada a identificar i difondre les millors pràctiques per reduir la molèstia del soroll que pateixen les comunitats dels aeroports. El projecte ANIMA té per objectiu treballar per pal·liar els impactes acústics que provoquen les instal·lacions aeroportuàries i millorar la qualitat de vida de les comunitats que viuen al seu voltant. ANIMA compta amb el recolzament financer del programa de recerca i innovació Horizon 2020 de la Unió Europea. Es tracta d’un projecte de 48 mesos amb un pressupost de 7,4 milions d’euros. El consorci està format per 22 socis.

Gavà hi participa com a membre de l’Airport Regional Conference (ARC) , entitat soci del projecte. Gavà es va adherir a l’ARC el 2013, i juntament amb altres autoritats locals i regionals que tenen en comú la proximitat a un aeroport internacional, vetllen per implementar accions encaminades a reduir el seu l’impacte que acústic entre la població.

Demandes de Gavà

En la seva intervenció, Raquel Sánchez ha reclamat major suport per part de les institucions europees al món local afectat per aquesta problemàtica. Com exemples d’aquesta implicació ha esmentat que el mesurament de l’impacte acústic s’estandaritzi a tota Europa per evitar indicadors locals arbitraris que puguin ser beneficiosos per a una sola part, i la necessitat de conèixer els indicadors de molèstia percebuda pels ciutadans i ciutadanes, i no únicament dades del nivell acústic.

L’alcaldessa ha plantejat que s’aclareixin les ajudes econòmiques i legals que han de retornar-se a les àrees afectades pel soroll de les grans infraestructures aeroportuàries, i ha afirmat que cal desenvolupar solucions integrals per un tema tan complex com és l’impacte dels aeroports sobre la població, i que cal obrir el debat entre totes les parts interessades per arribar a acords comuns en relació als objectius i els programes d’investigació.

Raquel Sánchez ha exposat la situació concreta del municipi arran, principalment, de la posada en funcionament de la nova pista l’any 2004. Des de llavors l’Ajuntament ha treballat amb altres administracions públiques i amb els veïns i veïnes per trobar formes que facin compatible l’activitat de l’aeroport i el respecte a les persones que viuen al seu entorn. Raquel Sánchez ha explicat que la feina persistent i la vigilància de l’Ajuntament han estat clau per arribar a un consens territorial i per millorar els procediments operatius d’enlairament i aterratges.

Tot i això, Raquel Sánchez ha afirmat que l’Ajuntament es manté vigilant per tal que els acords assolits es compleixin i els nivells de soroll es puguin minimitzar encara més. I ha remarcat també la importància que el nou Pla Director de l’Aeroport que ens aquests moments s’està plantejant, no només no suposi un pas enrere des del punt de vista de l’impacte sinó que aporti millores en el funcionament.