La C-245 serà una via urbana de 13 quilòmetres de longitud
Foto de família després de la signatura del conveni

El Departament de Territori i Sostenibilitat, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, els ajuntaments metropolitans de Cornellà, Sant Boi, Viladecans, Gavà i Castelldefels i l’empresa pública Infraestructures.cat han formalitzat avui l’acord de col·laboració per impulsar i posar en marxa obres d’integració urbana i millora de la mobilitat de la C-245.

L’actuació reconvertirà l’actual carretera en un espai urbà i metropolità. Aquesta transformació també inclourà la construcció d’un carril bus i bici en el traçat d’aquesta via que unirà els cincs municipis on viuen més de 350.000 persones. Es preveu que els treballs es licitin en les pròximes setmanes i comencin l’estiu vinent, amb un termini d’execució de 24 mesos.

La C-245 suporta uns 35.000 viatgers en autobús cada dia; en algun tram s’arriben a registrar més de 600 circulacions diàries d’autobusos, amb més de 40 en hora punta. El nou carril bici permetrà augmentar fins a un 25% la velocitat comercial en els trams urbans, així com guanyar seguretat del trànsit i la fiabilitat dels serveis públics.

L’obra comportarà una inversió de 39 milions d’euros que finançaran la Generalitat amb 10 milions i el món local, liderat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona amb 29 milions d’euros. L’AMB avançarà els 5,3 milions d’euros que haurà d’aportar l’Ajuntament de Gavà per fer realitat el projecte

Metrobús 8

En la reconversió a via urbana de la C-245 està prevista la implantació de la línia d’altes prestacions i ocupacions Metrobús 8, que farà el recorregut de tot l’eix, de punta a punta.

L’alcalde de Cornellà i vicepresident de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, Antoni Balmón, ha recordat que aquest projecte va néixer al 2006 i ha estat sempre un projecte defensat pels ajuntaments de la zona i que s’ha presentat a tots els governs de la Generalitat “però vull destacar l’època de Josep Rull i vull tenir un record per a ell per que quan només portava un mes de conseller vam quedar i vam parlar de totes les coses que quedaven per fer i una d’elles va ser aquest tema en concret, gràcies a la seva voluntat i a la seva forma d’actuar vam començar a treballar”. Balmón ha afegit que “hem concretat com actuar en un territori tan invertebrat però que a la vegada té molta sort ja que podem caminar des de Cornellà a Castelldefels sense cap obstacle. L’Àrea Metropolita ha treballat de forma conjunta amb els municipis per comunicar les diferents realitats i per crear una via urbana, una nova forma de fer amb la que tothom guanya”.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha destacat que aquest és un projecte del “màxim interès del govern de la Generalitat, un projecte amb mirada àmplia que fem en un context d’emergència climàtica i que ens obliga a actuar des de tots els àmbits”. Aquest projecte contribuirà segons ha explicat el conseller “a la descarbonització de la mobilitat ja que donem robustesa al transport públic. Amb aquesta transformació impulsarem un servei de bus elèctric, un concepte de mobilitat desenvolupat des de l’AMB i que, de ben segur, guanyarà usuaris per al transport públic. Calculem que podem treure de la carretera 425 vehicles al dia i això equival a poder deixar d’emetre de l’atmosfera 292 tones de co2”.

La tinenta d’alcalde de Territori, Medi Ambient i Transició Ecològica, Rosa Maria Fernández ha explicat que a Gavà “per a la nostra ciutat és una gran oportunitat , millorarà la mobilitat i guanyem una infraestructura amb un carril bici, més zones per passejar i la millora del transport públic que serà més ràpid i respectuós amb el medi ambient”.

El projecte, de 13 quilòmetres de longitud, transforma aquest eix viari des de la Plaça Constitució de Castelldefels fins l’intercanviador de Cornellà de Llobregat, on es troba el ferrocarril de Rodalies, la línia 5 de metro i el Trambaix.

El nou projecte afavorirà l’oferta i la competitivitat del transport públic i contribuirà a la millora de la qualitat de l’aire de la regió metropolitana de Barcelona així com a la millora de la intermodalitat, amb la construcció d’estacions d’intercanvi. El carril bus i el carril bici facilitaran la correspondència amb les estacions de Rodalies de Cornellà, Viladecans, Gavà i Castellfedels, i amb la línia L5 del metro i el Trambaix a Cornellà.