qualitat
Gavà és l’únic poble de Catalunya on es conrea l’espàrrec blanc. Foto: Xavi Cabo

Arriba el moment més especial de l’any per a la pagesia gavanenca: la Fira d’Espàrrecs. Enguany es celebrarà la 71ª edició, i tindrà lloc del 30 d’abril al 3 de maig. Com és habitual, els pagesos exhibiran els seus lots de productes on, evidentment, l’espàrrec serà el gran protagonista. Un espàrrec que, ens avança el president de la Cooperativa Agropecuària de Gavà, Josep Pañella, “tindrà la mateixa qualitat de cada any, que és boníssima”. A més, Pañella també ens assegura que “la collita enguany ha anat força bé i no hi haurà cap problema d’abastiment per a la restauració local”.

Pañella posa en valor, parlant de la qüestió de la qualitat de l’espàrrec gavanenc, que en realitat “són els mateixos restauradors de Gavà, començant pel Santi Peñarrocha, els que ens diuen que té una qualitat excepcional, no es pot comparar amb cap que vingui d’altres llocs com Navarra”. Sí que potser l’espàrrec gavanenc “és d’un calibre una mica més petit que el d’altres indrets, és una mica més prim, però la qualitat és extraordinària i això ho diuen els que ho han de dir, que són els restauradors”. També s’ha de tenir molt present, compte, que “Gavà és l’únic poble de Catalunya on es conrea l’espàrrec blanc”.

El president dels agricultors gavanencs posa en valor la importància que té aquesta Fira d’Espàrrecs pel seu gremi. És una importància que va més enllà del que passi en aquests quatre dies, ja que el que realment està fent la Fira és “honrar als nostres avantpassats: amb la Fira fem un homenatge als nostres avis i als nostres pares que van començar amb la tradició de la Fira d’Espàrrecs l’any 1932”. La Fira, doncs, al final posa en evidència que “les arrels de Gavà són a la seva pagesia, aquesta sempre ha estat una ciutat agrícola”, i, en aquest sentit, Pañella aprofita per fer un crit d’alerta a l’administració pública: “La Fira dona visibilitat a la pagesia durant aquests quatre dies, però la resta de dies de l’any també necessitem sentir el recolzament de l’administració. I això és el més important: no que, quan s’acabi la Fira, adeu i fins l’any que ve, sinó que l’any té 365 dies i tots ells necessitem recolzament per part de l’administració”.

Per tant, els pagesos encaren la Fira d’enguany com sempre, “amb molta il·lusió, com el primer dia, amb moltes ganes”. I això tot i que “cada dia som menys pagesos a Gavà, però fins i tot i així són les set o vuit famílies pageses que hi som aquí les que tirem endavant cada any amb aquesta tradició de la Fira d’Espàrrecs. Hem d’estar molt agraïts a totes aquestes famílies”.

Famílies que, per cert, han de conrear els espàrrecs amb garres que s’importen dels Països Baixos. Perquè? Pañella ens explica que, per començar, “a Espanya és molt complicat trobar llavor d’espàrrecs, i la major part les tenen grans multinacionals que les conreen als Països Baixos”. Però hi ha un altre motiu, potser fins i tot més important, i és que “les proves que hem fet amb llavors de vivers espanyols no ens han donat els mateixos resultats que amb llavors dels Països Baixos, que ens aguanten més”. Vet aquí que les llavors s’hagin d’importar dels Països Baixos. Unes llavors, això sí, que “són varietats híbrides, no són com les autòctones que es feien servir als anys 40 o 50, que aguantaven ben bé 20 anys. Aquestes comencen a degenerar quan passen set o vuit anys, i és en aquell moment quan s’han de canviar i renovar”.

PUBLICITAT