La Policia Municipal fa controls per verificar els sistemes de seguretat passiva

Durant aquesta setmana, el Servei Català de Trànsit (SCT) coordina, amb Mossos d’Esquadra i Policies Locals, una campanya preventiva d’ús de sistemes de seguretat passiva. Aquesta estratègia operativa per controlar l’ús de cinturó, del casc i dels sistemes de retenció infantil (SRI) a les carreteres i carrers de Catalunya pretén “reduir les víctimes d’accidents de trànsit i recordar la importància de fer servir aquests dispositius i de fer-ho correctament”.

Així mateix, es porta a terme una campanya d’inspecció del transport escolar on es revisa documentació de l’autocar i del conductor, es fa una inspecció general del vehicle i la prova d’alcoholèmia al conductor, amb l’objectiu de garantir la seguretat en el transport escolar.

Des de trànsit precisen que “no utilitzar els dispositius de seguretat passiva o fer-ho de manera incorrecta agreuja les conseqüències de lesivitat de les víctimes” i que “no portar el cinturó, SRI o casc és, juntament amb la velocitat i la conducció sota els efectes de l’alcohol i altres drogues, una de les principals causes de lesions derivades dels accidents de trànsit”. Davant d’això, l’SCT considera “primordial donar continuïtat a aquestes campanyes intensives per seguir conscienciant els conductors i la resta d’usuaris dels riscos i conseqüències d’aquesta acció”.

Els elements de seguretat passiva són bàsics per salvar vides en cas de sinistre viari

  • L’ús del cinturó de seguretat és obligatori per a tots els ocupants de tots els vehicles, en tots els trajectes i tant en vies urbanes com interurbanes. En cas de turismes, als seients del darrere també és obligatori i bàsic per evitar seqüeles greus en cas d’accident. No utilitzar el cinturó pot causar lesions internes de caràcter greu o mortal, sobretot al cap i al tòrax. El cinturó protegeix tant de sortir disparat de l’habitacle del vehicle com d’impactar contra el parabrisa.
  • Els menors amb una altura igual o inferior a 135 cm han d’ocupar obligatòriament els seients del darrere del vehicle i han d’utilitzar sempre un sistema de retenció homologat i adaptat a la seva talla i pes. Excepcionalment, els menors amb una estatura igual o superior a 135 cm poden utilitzar directament els cinturons de seguretat del vehicle. No obstant això, fins els 150 cm és recomanable que continuïn fent servir un sistema de retenció infantil.
  • El casc cal que sigui homologat i es recomana que sigui del tipus integral. Si és integral, d’una sola peça, protegeix tot el cap i la cara. Cal portar-lo ben cordat i de la talla adequada. Ha de quedar ajustat i la corretja de subjecció no pot quedar solta ni superar mai la barbeta.

No utilitzar aquests sistemes de seguretat passiva o utilitzar-los inadequadament impliquen una sanció econòmica de 200 € i la pèrdua de 3 punts del carnet de conduir.