L’Ajuntament revalida el Segell Infoparticipa
L’Ajuntament revalida el Segell Infoparticipa

L’Ajuntament de Gavà ha rebut el Segell Infoparticipa obtenint la puntuació màxima del 100% en els indicadors de transparència de la informació publicada a la seva pàgina web www.gavaciutat.cat, segons l’anàlisi realitzat pel Laboratori de Periodisme i Comunicació per a la Ciutadania Plural, de la Universitat Autònoma de Barcelona.

El Segell Infoparticipa arriba a la seva vuitena edició i en totes elles Gavà ha rebut aquest distintiu. A les dues primeres edicions, la puntuació no va arribar al 100%. En 2013, la web municipal va obtenir un 90,24% i al 2014 es va arribar a un 95%. Ja a la tercera edició, al 2015, es va assolir el màxim percentatge que es manté per sisè any desprès d’avaluar els continguts del 2020.

Què es reconeix?

Aquest Segell és un reconeixement a les bones pràctiques que es posen de manifest als webs de les administracions públiques locals de Catalunya: ajuntaments, consells comarcals i diputacions. Enguany un total de 43 administracions catalanes han assolit el 100% d’indicadors: 39 ajuntaments, entre ells l’Ajuntament de Gavà; tres diputacions entre elles la Diputació de Barcelona; i per primera vegada un consell comarcal, el del Baix Llobregat, obté el 100%.

El darrer informe s’ha elaborat amb dades corresponents a l’any 2020. A l’hora d’avaluar la qualitat i transparència de la informació publicada es tenen en compte tot un seguit d’indicadors. En aquesta edició s’han incrementat en quatre, passant de 48 a 52 indicadors.

Es manté el nivell d’exigència en relació a la qualitat de la informació. No és suficient que la informació estigui, sinó que s’ha de poder trobar amb facilitat, ha d’estat totalment actualitzada i ha de ser comprensible.

Els indicadors contemplen aspectes qualitatius previstos per la Llei, especialment a l’article 6: la informació ha de ser “veraç i objectiva, perquè les persones puguin conèixer l’actuació”; s’ha de difondre “de manera constant i s’ha d’actualitzar de forma permanent, amb la indicació expressa de la data en què s’ha actualitat per darrera vegada i, si és possible, de la data en què s’ha de tornar a actualitzar”; s’ha d’organitzar “de manera que sigui fàcilment accessible i comprensible per a les persones i que en faciliti una consulta àgil i ràpida”.

El Laboratori de Periodisme i Comunicació avalua la informació que es publica a les pàgines webs dels ajuntaments catalans, consells comarcals i diputacions a través d’una bateria de 52 preguntes per conèixer si ofereixen informació en relació a dues categories:

  • Transparència i Corporació: on s’analitza qui són els representants polítics, com gestionen els recursos econòmics (pressupost, salaris, contractacions, subvencions)
  • Informació per la participació: quina informació proporciona sobre el municipi la gestió de recursos col·lectiu i quines eines s’ofereixen per la participació ciutadana.