El Síndic Municipal de Greuges de Gavà, Joan Martínez, ha exposat al Ple de l’Ajuntament la memòria de gestió del darrer any amb els casos, queixes i consultes que s’han presentat per part de la ciutadania. En total van entrar 153 sol·licituds, de les quals 100 van ser consultes, 20 varen ser queixes i les 33 restants gestions. La xifra suposa el doble respecte l’informe anterior, la qual cosa, Martínez atribueix al fet que “la ciutadania coneix cada vegada més aquest eina i la utilitza”.

Martínez ha precisat que “l’atenció presencial es manté com la principal via de les peticions de la ciutadania, amb el 68% del total d’entrades, el 20% són per via telefònica i el 12% per correu electrònic”

De les 153 intervencions, 110 fan referència a l’àmbit municipal, xifra que suposa un 80% més que al 2020. 30 es refereixen a assumptes competencials d’altres administracions, un 87% més que l’any anterior. Pel que fa al conjunt de casos de temàtica aliena a l’administració pública, s’han tractat 13 actuacions, una menys que fa un any.

Durant la seva intervenció va demanar “més recursos”, per un ens que qualifica de “garant de la democràcia” i va refermar la voluntat de seguir defensant els drets i llibertats de la ciutadania”

Més enllà del balanç estricte, Martínez va voler lloar “el col·lectiu de professionals de l’educació per la seva professionalitat i entrega durant els moments més difícils de la pandèmia”.

L’alcaldessa, Gemma Badia, va posar en valor “la tasca feta durant el seus 6 anys en el càrrec, atenent i ajudant la gent des de la neutralitat i la independència política” i es va comprometre “a seguir col·laborant des de l’equip de govern per tal de donar resposta a les mancances i millorar en tot allò que vagi en benefici de la ciutadania”.

Valoracions polítiques

Tots els grups municipals var agrair la tasca del Síndic i del seu equip. Des del PSC, de veu del seu portaveu, Jordi Tort, va assegurar que “es prendrà bona nota dels problemes exposats” i va destacar “la vocació de servei” de Martínez, que, “més enllà de la responsabilitat encomanada, sempre es mostra disposat a ajudar a totes les persones que li expliquen la seva situació”.

Des d’ERC, Miquel Roselló, es mostrava preocupat perquè, “tal i com reflecteix l’informe la bretxa digital és un handicap per a moltes persones per accedir a determinats serveis” i considera que “la figura del Síndic és clau per fer que l’administració doni resposta a mancances” per això creu que “cal dotar-lo de més mitjans”.

El portaveu de Ciudadanos, Francisco Gavilán, considera que la sindicatura “mereix respecte” perquè “és una eina democràtica de primer ordre”. Sobre l’informe comparteix que “les queixes presentades són certes, com ara la manca d’habitatge”  i lamenta que “des de l’equip de govern no se li dóna resposta”.

Des de Podemos, el seu portaveu, Miguel Herrera, entén que “el consistori ha de lluitar pels drets dels nostres veïns i veïnes” i que el problema de manca de recursos que el Síndic denuncia “ve de lluny”, per això, esperen que “l’equip de govern ho resolgui perquè el servei pugui treballar amb la dignitat que mereix”.

Junts per Gavà, assegura que “l’increment de consultes demostra que la ciutadania coneix l’eina, la qual ha de dotar-se de més recursos”. El portaveu del grup, Isidre Casas, assegura que, malgrat tot, “el seu compromís i perseverança li permetran assolir els objectius marcats”.

Des del PP, Mónica Parés, afirma que “les xifres de l’informe demostren que la gent coneix i acudeix a la sindicatura perquè volen que es respectin els seus drets” i per tal de millorar el seu funcionament demana “més recursos, que es faciliti l’atenció presencial i la promoció del servei a través de les xarxes socials”

El regidor no adscrit, Miguel Ángel Ibáñez, també reclama “més recursos per al Síndic perquè pugui fer actuacions d’ofici i més accions de difusió”