Les ciutats de Gavà, Viladecans, Castelldefels, Sant Boi i el Prat de Llobregat han constituït aquest migdia el Consell del Projecte d’Especialització i Competitivitat Territorial (PECT) InnoDelta. Aquesta aliança neix amb l’objectiu de “conferir una millora de la competitivitat del territori Delta en potenciar la capacitat innovadora de les pimes, el foment de l’emprenedoria en sectors estratègics del districte industrial sud de l’àrea metropolitana i, en general, al conjunt de la societat per l’impacte de les operacions que es duran a terme mitjançant el treball en xarxa del conjunt de laboratoris públics territorials”, segons han explicat els seus responsables en una roda de premsa a Viladecans posterior a la constitució d’InnoDelta.
La creació del Consell, màxim òrgan de governança del PECT, comporta la posada en marxa o acceleració de diversos programes d’innovació impulsats pels cinc ajuntaments i els centres de recerca Institut de Ciències Fotòniques (ICFO) i el Centre Internacional de Mètodes Numèrics a l’Enginyeria (CIMNE). El pressupost assignat a aquesta aliança d’ens locals és de més de 4,3 milions d’euros, dels quals la meitat provenen de fons europeus i l’altra meitat estan aportats pels mateixos consistoris.
Per part de Gavà hi ha assistit l’alcaldessa de la ciutat, Gemma Badia, que ha destacat que “aquest projecte neix d’una visió molt optimista que és la que toca, perquè de tot el que s’està fent al Delta se’n parlarà tard o d’hora, i se’n parlarà molt. Hi ha tanta capacitat humana, tant teixit empresarial, tanta voluntat de cooperació, els agents es troben i es comuniquen i comparteixen idees, nosaltres els acompanyem donant-los una petita empenta i buscant-los llocs, i tot això s’ha de posar molt en valor”.
Els projectes municipals que els ajuntaments volen finançar són el Delta Eco Circular Lab, de Gavà; el Delta On Start-UP, de Castelldefels; el Delta Social Cobol Lab, de Sant Boi; i el Delta Logistics & Mobility Lab, del Prat. El cas de Viladecans és particular perquè presenta dos projectes, la Plataforma Dades i Coneixement i el Delta IoT & IA Lab Viladecans, i a més exerceix l’acció de coordinació i seguiment general del PECT. L’ICFO, de la seva banda, presenta un projecte d’emprenedoria fotònica, i el CIMNE un d’emprenedoria High Tech.
Segons ha destacat Badia, “cadascú aquí té els seus projectes i la seva parcel·la i enfoc propis, però hem d’anar tots junts de la mà perquè la finalitat és una, i no només és la innovació sinó també la tecnologia, la pluja d’idees, els laboratoris, el poder escoltar a la ciutadania, a les empreses i als emprenedors, i a tots els agents que puguin i vulguin aportar”.
Tan important és aquest projecte, en opinió de l’alcaldessa, que no ha dubtat en assegurar que “és molt positiu que es doni publicitat a tot això i crec que aquest acte hauria de ser de portada de diari. No crec que exageri, penso que això és el que realment fa falta. Les empreses cada cop han d’anar més de la mà, han de col·laborar, han de poder explicar què és el que millor funciona, i tot això ens enriqueix com a Delta i aporta un valor afegit que al final es notarà no només en aspectes com el turisme, sinó també en projectes com els que tenim avui aquí a sobre de la taula que són d’especialització i de competitivitat territorial”.
Badia, respecte al projecte gavanenc que es presenta dins d’InnoDelta, ha explicat que “està lligat a la Unió de Cooperadors, i el que pretén és portar a dins d’aquell edifici tot el tema que desenvolupa Gavà en la qüestió de l’economia circular, que és una de les nostres banderes. És a dir, la nostra intenció és fer una crida a tothom per tal de poder portar aquest laboratori a dins de l’edifici de la Unió de Cooperadors, que així ens permetrà posar a l’abast aquests llocs de trobada que són tan i tant necessaris, que és per exemple una de les funcions de centres com InnoBaix”.
Els PECT són projectes promoguts per la Generalitat de Catalunya a través de la Direcció General de l’Administració Local, en el marc de l’Estratègia Risc3Cat i la subvenció del Programa Operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional 2014-2020 (PO FEDER).