El primer Ple municipal del 2026 va oferir un espai de participació ciutadana previst al Reglament Orgànic Municipal, en què la ciutadania pot fer preguntes si reuneix un mínim de 50 signatures. Aquest mecanisme és el que va utilitzar Yolanda Oliva per plantejar que es revisi, es replantegi i, si és el cas, se suspengui l’ordenança de la zona de baixes emissions de Gavà. En començar el torn de precs i preguntes, aquesta ciutadana va llegir el text de la seva petició que, entre altres coses, deia que la normativa de la ZBE plantejada a la ciutat «vulnera els drets fonamentals, genera discriminació social i manca d’una justificació tècnica real al nostre municipi. Limitar l‘accés a la ciutat en funció del tipus de vehicles suposa, a la pràctica, restringir el dret de desplaçament de milers de veïns i veïnes«. Oliva continuava afirmant que Gavà no supera els nivells de contaminació exigits i que, en tot cas, les dades poden veure’s alterades per diferents factors, com certs episodis meteorològics. «No tothom pot permetre’s canviar el seu vehicle. Hi ha famílies que ni tan sols poden afrontar la cistella de la compra«, va continuar, i va afegir que «si tinguéssim una xarxa ferroviària gratuïta, segura, eficaç i amb inversions fortes, la gent tindria una alternativa real al cotxe, però no podem obligar la ciutadania a què canviï d’hàbits quan no tenim això«.
L’encarregat de contestar aquesta pregunta va ser el tinent d’alcaldessa d’Espai Públic, Èric Plaza, que va agrair la intervenció de Yolanda Oliva, la manera respectuosa en què va ser plantejada i el fet que acudís al Ple a escoltar la resposta. Plaza va posar sobre la taula els fets que fan que a Gavà «sigui obligatori implementar una zona de baixes emissions només pels cotxes sense etiqueta, que suposen només un 3% del parc d’automòbils» i va recordar que «les persones més desafavorides poden continuar circulant, així com els vehicles de persones amb discapacitat o els vehicles industrials, agrícoles o especials«. També va voler deixar clar que la norma té base tècnica i que va ser àmpliament votada per quatre de sis grups polítics del Ple. A més, va emfatitzar que «estem davant d’una política pública estructural que permet facilitar, ajudar i millorar no només la mobilitat, sinó alguna cosa més important, que és la salut pública, la salut de les persones i del medi ambient«. Com a conclusió, Èric Plaza va explicar que l’aplicació de la ZBE «no depèn només del nombre d’habitants, sinó que s’aplica d’acord amb criteris objectius de qualitat de l’aire i del marc legal vigent. Gavà es troba dins aquest marc, i la Generalitat ha confirmat que aquest i altres municipis estan obligats a continuar implementant la zona de baixes emissions. L’única manera d’eliminar o suspendre una ZBE és que la mateixa normativa ens digui que ja no fa falta aplicar-la«.
Per la seva banda, l’alcaldessa, Gemma Badia, va instar les persones signants d’aquesta pregunta a reunir-se fora del Ple per debatre, argumentar i explicar les dades tècniques i objectives que fan que Gavà no pugui sortir, de moment, de la zona de baixes emissions.
A banda d’aquest exemple de participació ciutadana, el Ple municipal va tractar altres qüestions, com les ombres a l’illa de vianants, l’estudi de viabilitat de la zona esportiva de Ca n’Horta o una declaració política d’En Comú Podem sobre l’autonomia local a través de la inversió sostenible, que no va obtenir el suport necessari per tirar endavant.





