Podemos
El portaveu de Podemos, Miguel Herrera, i la regidora, Estela Ortega (Imatge d'arxiu)

Podemos de Gavà (PODEMOS) presentarà una declaració política en el Ple Municipal d’aquest mes on s’insta al govern municipal a demanar a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que “modernitzi el transport públic a Gavà, actualitzant la flota d’autobusos i plantejant sistemes d’abaratiment del transport públic en el Baix Llobregat”. En aquesta mateixa línia, la declaració dels morats també demana que “el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana impulsi un fons específic que garanteix un preu de 10 euros en els abonaments multi viatge al transport públic de curta i mitjana distància”.

Al mateix ministeri, del que n’és titular l’ex-alcaldessa de Gavà, Raquel Sánchez, Podemos també demana que “impulsi una millora i ampliació del transport públic atenent a criteris d’eficiència energètica, sostenibilitat i augment de la demanda”. I en una línia més econòmica, la formació morada demana al Ministeri d’Hisenda que “augmenti l’Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica per als que superin els 150 cavalls de potència o els 110,325 kW”.

Podemos argumenta aquestes peticions perquè “cal continuar defensant un canvi en el model de mobilitat ja que la reducció de la contaminació és obligada immersos com estem en una crisi climàtica sense precedents, crisis que s’agreuja cada dia tal i com estem veient i hem viscut aquest estiu amb onades de calor com no s’havien vist mai i incendis massius”. També defensa aquestes peticions per la guerra a Ucraïna, ja que “ha generat a Europa una forta crisi energètica i, com a conseqüència, una forta pujada dels preus en especial del gas i dels carburants, pujada de preus que s’ha traslladat als aliments entre altres sectors”.

Segons els morats, “és evident que la promoció massiva del transport públic ha de ser una mesura estructural permanent en el temps, i que l’experiència d’aquests tres mesos ha de servir per fer un esforç addicional no només pel que respecta a la bonificació del títol per abaratir-lo un 50% de manera indefinida, sinó també a la modernització i ampliació del transport públic amb un pla d’inversions ambiciós que pugui fer front a l’augment previst de demanda del servei per part de la ciutadania”.

Podemos es queixa, en aquest sentit, de que “les inversions realitzades fins ara són insuficients per aconseguir aquest objectius”, i posen aquest exemple: “Els pressupostos generals de l’Estat pel 2022 contemplaven una inversió al sistema ferroviari de prop de 5.000 milions d’euros, però s0hauria d’arribar als 20.000 milions per millorar l’eficiència del sistema, ampliar-lo, i seguir descarbonitzant-lo amb l’objectiu de reduir considerablement l’ús del cotxe com element de mobilitat quotidià”.

La formació morada afegeix que els ajuntaments “no podem romandre passius davant el canvi climàtic, però aquesta lluita ha de ser una política d’estat donat que des dels municipis tenim uns recursos limitats i no podem fer les inversions necessàries per impulsar mesures d’aquesta importància”.