El Ple Municipal d’ahir va aprovar una declaració política presentada pel grup de Podemos (PODEMOS) que insta a “la implantació de la salut bucodental integral a l’àmbit de la sanitat pública”. La declaració va ser aprovada amb el vot afirmatiu de tots els grups municipals del plenari a excepció del del Partit Popular (PP), i per tant, van votar favorablement Junts per Gavà (JUNTS), Podemos (PODEMOS), Ciutadans, Partido de la Ciudadanía (Cs), Esquerra Republicana de Catalunya (ERC), i el Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC).
Miguel Herrera, portaveu de la formació morada, va explicar que el Parlament de Catalunya va aprovar el setembre de 2020 una llei, impulsada pel seu partit, que “reconeix la necessitat d’ampliar els serveis d’atenció odontològica, que a l’actualitat està molt limitat a la sanitat pública i pertany gairebé en la seva totalitat a la sanitat privada. Aquesta llei contempla la implantació d’aquests serveis per a la població d’entre 7 i 17 anys i per a les persones en situacions de vulnerabilitat, i la idea és ampliar-ho després a la resta de la ciutadania”.
Segons va explicar el portaveu de Podemos, “hi ha un estudi que demostra que les malalties de la boca castiguen als sectors amb menys recursos, i en aquest sentit els factors socials són molt importants. Per això és necessari avançar cap a un sistema d’atenció odontològica que permeti accedir a una majoria de la població a aquest tipus de servei”.
És per tot aquest argumentari que la declaració demana a la Generalitat de Catalunya “la creació de l’Oficina de Salut Bucodental que s’encarregui de supervisar el desplegament i l’aplicació d’aquesta llei”. També es demana al govern català que, “del pressupost de 2021, es dediqui una partida per reglamentar i desplegar” l’abans esmentada llei impulsada per Podemos. També es demana que es vagi ampliant gradualment la cartera de serveis sanitaris d’atenció bucodental dins de la xarxa d’atenció ambulatòria.
Mónica Parés, portaveu dels populars, va recordar que la llei a la que fa esment la declaració política de Podemos “es va aprovar en el darrer Ple de l’anterior legislatura del Parlament de Catalunya. Es tractava d’una llei de llarg recorregut parlamentari però que van voler aprovar de manera ràpida. El grup popular va proposar que la llei seguís el seu tràmit final a la Comissió de Salut, però no va ser així. Per tant, i seguint el posicionament del Partit Popular allà on vam tenir l’oportunitat de conèixer el seu contingut i la seva tramitació, el nostre vot serà l’abstenció, sense oblidar que una vegada aprovada ha de ser d’obligat compliment per part de la Generalitat”.
Isidre Casas, portaveu de Junts per Gavà, no va dubtar en assegurar que “el sistema sanitari català ha estat i és en general un bon sistema. Ho hem vist amb aquesta crisis sanitària que estem vivint arran de la pandèmia de la Covid-19, amb un gran esforç per part de tots els col·lectius del món de la sanitat. Amb tot, som conscients que avui dia encara ens queda molt camí per fer per tal que cap persona es quedi enrere en les seves necessitats vitals. Amb caràcter general, el sistema sanitari ha centrat majoritàriament els seus recursos en l’atenció al malalt, però cal anar més enllà i instaurar grans polítiques i noves línies orientades a la prevenció de les malalties, al mateix temps que cal dotar al Departament de Salut de major pressupost”. Casas va assegurar que, des de Junts, “entenem que els serveis odontològics són parts dels drets que tota persona ha de poder veure satisfets, i per tant ha de ser un àmbit més dels que tracta i cobreix la sanitat pública”.
Francisco Gavilán, regidor de Cs, es va limitar a “agrair a Podemos que hagi acceptat dues de les nostres esmenes, i com vam fer al setembre de 2020 en el Parlament votarem a favor d’aquesta declaració política”.
Andreu Pérez Lorite, regidor republicà, va recordar que la llei esmentada, en efecte, es va aprovar el passat mes de setembre, però “segons ja es va dir en el seu moment, és molt difícil poder aplicar aquesta llei en tot el seu abast a causa de les competències i de l’infrafinançament en la qual es troba el govern del nostre país. Malgrat tot, està contemplat anar ampliant progressivament les cobertures en l’àmbit de la salut pública, tal i com demana la seva declaració”.
Finalment, Jordi Tort, portaveu dels socialistes, va afegir que “la llei està aprovada i creiem que s’ha de desenvolupar i no és excusa dir que no hi ha finançament perquè si aprovem lleis que després no apliquem llavors poc sentit té el Parlament de Catalunya”.