El col·legi Santo Ángel de Gavà és un dels centres seleccionats a Catalunya per participar en el programa RetoTech que organitza la Fundación Endesa amb la col·laboració del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. L’objectiu d’aquest programa és fomentar la vocació científica i tecnològica entre els joves, i per això la fundació facilita als participants tant l’equipament com la formació per tal que puguin desenvolupar projectes de robòtica i impressió 3D.
El Santo Ángel és un dels set centres educatius del Baix Llobregat que han estat seleccionats en aquesta edició de RetoTech, que és la segona, de fet. En la primera, el centre gavanenc ja va aconseguir el Premi Empleat pel projecte “La vida en colors – Eye-Heard”. Els projectes que es presentin han d’incorporar alguna impressió en 3D i també s’ha de crear una app per dispositius mòbils. José Antonio Sánchez, professor de tecnologia al Santo Ángel i tutor del grup que hi participa enguany, ha destacat que “enguany era una mica més complicat que ens seleccionessin ja que dels centres que repetien només escollien a cinc col·legis”.
Sánchez és professor a 4t d’ESO d’una assignatura optativa anomenada “Reptes científics i tecnològics” en la que enguany “s’hi ha apuntat 22 alumnes. D’allà han sortit quatre equips i cadascun d’ells ha presentat un projecte gravant un vídeo de presentació. Vaig posar a votació els vídeos en el claustre de professors i el que va guanyar, que és el que ha estat seleccionat a RetoTech, és un petit dispositiu en forma de polsera que poden portar els infants i que els permet prémer un botó per tal que, en casos de possibles robatoris o segrestos, els GEO localitza i envia les dades al mòbil de les persones que han descarregat l’app”.
El professor del Santo Ángel té molt clar com s’encabeix la participació dels alumnes en aquesta iniciativa: “Busquem donar sortida al projecte de robòtica que tenim al col·legi des de 1r d’ESO, que s’anomena ESOBOT. Per això, al final de secundària els proposem diversos projectes als quals han de presentar-se complint una sèrie de requisits. La idea és donar-li una utilitat a ESOBOT i donar sortida als coneixements de robòtica i programació que adquireixen”.
L’aspecte de donar utilitat a coneixements de robòtica és cabdal en tot aquest procés ja que “els posem en context en una situació real perquè volem una resolució de problemes reals. Els busquem problemes socials, i per exemple l’any passat el projecte guanyador era una app que ajudava als daltònics a reconèixer els colors”.
Els organitzadors de RetoTech escullen 25 projectes de tota Catalunya d’entre els més de 300 que es presenten anualment. Ho fan presentant un vídeo on expliquen com desenvoluparan el projecte al llarg de tot l’any. En el mes d’abril de 2022 està previst que els centres educatius presentin els seus projectes davant d’un jurat, i a partir d’aquí hi ha quatre tipis de premis, dos a nivell nacional i dos a nivell autonòmic.